Dansk børnefamilie i Østrig: 'Tre politimænd kom og rystede med peberspray'

Da Lise Klausen, hendes mand og deres to børn bad om pengene tilbage for en ferielejlighed i Bad Gastein tilkaldte receptionisten politiet

Lise Klausen og hendes to børn fik en uheldig start på skiferien. Foto: Privat
Lise Klausen og hendes to børn fik en uheldig start på skiferien. Foto: Privat

Har du oplevet noget lignende? Tip os på sms (alm. sms-takst) eller send en mail til 1224@eb.dk.

32-årige Lise Klausen befinder sig i øjeblikket på en længe ventet ferie i Bad Gastein i Østrig med sin mand og deres to små børn på henholdsvis 4 år og 10 år.

Det, der skulle have været en hyggelig familieferie, har dog vist sig at begynde som et sandt ferie-helvede.

Da børnefamilien mandag tjekkede ind i den lejlighed, de har bestilt gennem Booking.com for den nette sum af 12.000 danske kroner, viste det sig nemlig hurtigt, at ferieboligen bestemt ikke stemte overens med de billeder, som vises frem på bookinghjemmesiden, fortæller Lise Klausen til Ekstra Bladet:

- Da vi kommer ind, lugter der forfærdeligt dårligt. Der lugter af gammel fugt, råd, indelukket og der er bare generelt dårligt klima, lyder det fra den 32-årige jyde, som fortsætter:

- Der var mange steder tegn på skimmelsvamp. Nogle steder kunne man se, at det havde været forsøgt at blive dækket over med maling.

Se nogle af de billeder, familien har taget af lejligheden herunder, og se de meget flottere billeder, som Booking.com viser på deres hjemmeside her (Artiklen fortsætter under billederne):

 

Se også: Bedsteforældre kræver 53.000 kroner i erstatning: 'En klokkeklar fejl fra TUI's side'

Politiet tilkaldt
Da Lise Klausen og hendes mand ikke vurderede, at lejligheden var i sådan en stand, at det var hensigtsmæssigt at lade deres to børn bo der, gik de med det samme ned i receptionen for at klage. Her blev familien mødt med beskeden om, at de i stedet for lejligheden kunne flytte over i to to-personers-værelser.

- Men så kunne vi jo enten ikke bo sammen med vores børn, eller også skulle min mand og jeg ikke sove sammen, så det takkede vi nej til. Der er jo en grund til, at vi har booket en lejlighed, og det er fordi, vi gerne vil bo sammen hele familien, siger Lise Klausen, som endvidere fortæller, at de derfor ringede til Booking.com for at få hjælp:

- Det hjalp overhovedet ikke. De lovede at ringe tilbage, men det gjorde de ikke, så vi blev enige om at tage billeder som dokumentation og derefter smutte, så vi kunne finde et sted at sove natten over.

Efter at have kørt rundt i tre timer, fandt familien et hotel, som kunne tilbyde dem et ’familieværelse’ med plads til alle fire familiemedlemmer. Prisen lød dog på 20.000 kroner inklusiv halvpension. Dagen efter kørte de tilbage til den oprindelige ferielejlighed for at få deres penge tilbage, men her går det ifølge Lise Klausen helt galt:

- Receptionisten er meget gnaven og siger, at hun ikke har tilladelse til at refundere pengene, da vi har bestilt gennem Booking.com, og det er dem, der skal gøre det. Men da min mand så rammer en potteplante på hendes bord, så den falder til jorden, tilkalder hun politiet, siger Lise og fortsætter:

- Pludselig kommer der tre politimænd og ryster med peberspray foran os, og det er altså noget, der gør indtryk, når man står med to små børn. Vi forstår ikke sproget, så vi kunne ikke følge med i, hvad der skete. Vi forholdt os bare roligt og prøvede at snakke pænt, men receptionisten var helt oppe og køre.

Se også: Ronnie fik familieferien ødelagt: Sommerhuset var fyldt med mug, blod og urin

Booking.com nægter kompensation
Kontroversen sluttede efterfølgende med, at receptionisten faldt til ro og forklarede betjentene, at det er Booking.com, der skal betale den eventuelle refundering tilbage. Hos Booking.com lyder beskeden til Lise Klausen dog, at der ikke er noget at hente for familien, da de afviste at blive flyttet hen i de to to-personers-værelser:

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

- Vi har fulgt op på din klage med overnatningsstedet, men der kan desværre ikke tilbydes kompensation i dette tilfælde. Vi har kontaktet Sisi Appartements i forbindelse med dette, som informerer os om, at de sendte en for at tjekke vilkårene. Da I samtidig ankom til receptionen for at tjekke ud, tilbød overnatningsstedet gratis transport og 2 dobbeltværelser inklusive morgenmad, lyder det fra Booking.com i en mail til Lise Klausen.

Familien er glade for det nye værelse, hvor de skal bo, indtil turen går tilbage til Danmark på mandag, men den dramatiske start har i den grad sat sine præg på ferien, fortæller Lise Klausen:

- Det har helt klart ødelagt starten af vores ferie, fordi vi ikke rigtig kunne komme i gang. Det er bestemt ikke fedt, når det er en ferie, man har sparet sammen og glædet sig til. Så det tager lidt tid at komme ovenpå og ligesom acceptere tanken om, at man har mistet så mange penge, for det har vi ligesom indset, at vi har.

Se også: Hovsa! Gavekortet udløb: Nu kræver hun 4500 kroner tilbage

Booking.com vender på en tallerken
Ekstra Bladet har flere gange forsøgt at få en kommentar fra Booking.com, men efter gentagende henvendelser er de ikke vendt tilbage.

Booking.com kontaktede dog umiddelbart efter Ekstra Bladets henvendelser endnu engang Lise Klausen med beskeden om, at de ville kigge sagen igennem endnu engang.

Og torsdag morgen er selskabets tidligere vurdering om kompensation, der i første omgang lød på 0 kroner, ændret til hele 1050 euro - knap 8000 kroner.

- Først hævdede de, at vi ikke kunne få noget, og ’pludselig’ kan vi få næsten alle pengene tilbage. Er sikker på, at vi kun får det tilbudt, fordi Ekstra Bladet har kontaktet dem, lyder det fra Lise Klausen.

Se også: Michael i kamp mod sommerhusudlejer: Sådan er dine rettigheder

118 kommentarer
Vis kommentarer