- Det er sikkert spændende at være lige under flyet, men som i så mange andre forhold vil der være kloge folk, der fortæller, hvor tåbeligt det er, den dag der sker et uheld. Så det burde forhindres, inden der sker noget.
Sådan lød det fra Hans Christian Stigaard, ekspert i flysikkerhed, da Ekstra Bladet i maj talte med ham omkring den populære strand Maho Beach, der er blevet til en turistattraktion på øen Saint Martin i Caribien.
Den populære badestand er placeret lige for enden af en start- og landingsbane i Princess Juliana International Airport, og derfor kan man næsten røre flyene, der letter og lander i lufthaven.
Lider du af flyskræk? Her er verdens værste landingsbaner
Men Hans Christian Stigaards advarsel har desværre vist sig at holde stik. Forleden mistede en 57-årig kvinde nemlig livet, fordi hun kom for tæt på et fly, der var ved at lette.
Det skriver BBC.
Flyver så lavt at badehåndklæderne letter
Døde af skader i hovedet
Ifølge politiet befandt den 57-årige kvinde sig – på trods af flere advarselsskilte om ikke at komme for tæt på - ved et hegn helt op til lufthavnen, da en Boeing 737 skulle afsted mod øen Trinidad i det sydamerikanske land Trinidad og Tobago.
Kraften fra flyets enorme jetmotorer fik angiveligt kvinden til at falde bagover og slå hovedet ned i asfalten. Hun blev transporteret til hospitalet med det samme, men døde senere af sine skader, skriver BBC.
- Ufarligt er det bestemt ikke. Turbulens, specielt fra de startende fly hvor motorerne kører for fulde omdrejninger, er voldsom og kan sagtens blæse folk omkuld. Samtidig er hjulene jo ude for både landende og startende fly, og hvis uheldet rigtig er ude, kan en person godt blive ramt, vurderede Hans Christian Stigaard, da Ekstra Bladet i maj spurgte ham ind til sikkerheden på den populære badestrand.
Trodsede advarselsskilte
Øens turist-direktør, Ronaldo Brison, har ifølge avisen New Zealand Herald talt med den afdøde kvindes familie på hospitalet:
- Jeg mødte den afdødes familie til aften, og de erkender, at de gjorde noget forkert ved at ignorere de tydelige advarselsskilte. De fortryder, at de tog den risiko, som nu har udmøntet sig på den værst mulige måde.
Direktøren vil nu gennemse videoovervågningen fra lufthavnen for at se, hvordan og hvorledes den tragiske ulykke skete helt præcist.