Dansk familie strandet i Tyrkiet uden hotel: - Jeg vil aldrig nogensinde bruge Spies igen

Da Henrik Sørensen, hans kone og deres tre sønner forleden ankom til deres hotel i Tyrkiet, var hotellet fyldt, og rejseselskabet Spies afviste at kunne hjælpe familien med at finde et andet

Her ses Henrik Sørensen, hans kone og deres ene søn. De to andre sønner er ifølge Henrik for skuffede over Spies og har derfor ikke lyst til at være med billedet. Foto: Privat

- Det er for dårligt. Alt, alt for dårligt.

Sådan lyder det kort og kontant fra Henrik Sørensen, der i øjeblikket befinder sig i Tyrkiet med sin kone og tre sønner på henholdsvis 17, 17 og 20 år, og som i den grad ikke er tilfreds med rejseselskabet Spies.

Familien, der bor lidt uden for Viborg, har nemlig gennem det danske rejsebureau betalt 20.710 kroner for en uge-lang all-inclusive-rejse til hotel Selge i Side i Tyrkiet, men da de i søndags ankom til hotellet omkring midnat, lød beskeden, at hotellet, som de altså har købt og betalt for hjemmefra, var fyldt.

- Hotellet sagde, at der var fuldt optaget, og at de overhovedet ikke samarbejder med Spies, siger Henrik Sørensen til Ekstra Bladet og fortæller, at han derfor ringede til rejsebureauet, som fortalte dem, at de ikke kunne hjælpe familien med at finde et andet sted at bo.

- Vi måtte selv finde et hotel klokken 4 om natten, hvor vi kunne overnatte den første aften, og som vi måtte betale 110 euro for (cirka 810 kroner, red.).

Se også: Dansk rejseselskab beskyldt for kønsdiskrimination: 'Rejselederen chikanerede mig'

Spies: Find et hotel på nettet
Mandag morgen klokken 10 lokal tid gik Henrik, hans kone og deres tre sønner tilbage til hotel Selge, hvor en guide fra Spies dukkede op og fortalte, at de ville finde et hotel til familien i løbet af dagen.

- Vi ringede til dem hver anden time, men der skete ingenting. De sagde bare, at de ikke kunne gøre noget og rådede os til at finde et hotel online, som vi kunne bo på resten af ferien, og at vi så kan søge erstatning, når vi kommer hjem.

- Så det endte med, at vi selv fandt en lejlighed i Alanya sent mandag aften, fortsætter han og fortæller, at familien indtil videre har brugt knap 3000 kroner ekstra for kost og logi, som altså ellers var inkluderet i den pris, de havde betalt hjemmefra.

Og pengene kommer kun til at løbe op, da de ikke har all-inclusive på det nye hotel og derfor skal betale for hvert måltid resten af ferien.

- Spies gør ingenting. De siger bare, at de ikke kan hjælpe os, og at vi må søge erstatning, når vi kommer hjem. Det er for dårligt. Alt, alt for dårligt. Nu er vores knægte heldigvis store, men det har stadig været kaotisk. Det føltes jo som om, vi var hjemløse og var blevet sat på gaden i et fremmed land.

Ifølge Henrik er den jyske familie ikke de eneste danskere, der er havnet i samme situation.

Ifølge ham måtte en anden dansk familie på seks personer - inklusiv to børn under fire år - nemlig i gennem samme behandling af Spies, da de ankom til hotel Selge søndag aften samtidig med Henrik Sørensen og co.

- Jeg ved ikke, hvor de er nu. Jeg tror, de valgte at blive på det hotel, som vi også overnattede på første aften, men jeg tror ikke, der var plads til dem til hele ferien.

- Jeg synes, vores oplevelse har været kaotisk, men tænk på dem... med små børn, der skal sove middagslure og den slags. Det er ikke okay, afslutter Henrik Sørensen.

Primera Air bliver endnu engang kritiseret af Ekstra Bladets læsere. Foto: René Schütze Ferie - 12. jun. 2018 - kl. 23:34 Rejsende raser IGEN over Primera Air: - Det kan ikke være rigtigt

Børnefamilien i samme situation: Det er grotesk!
Ekstra Bladet har været i kontakt med den anden danske børnefamilie, der kommer fra Horsens, og som bekræfter Henrik Sørensens version af sagen og fortæller, at de mener, at Spies' manglende ageren i sagen er stærkt kritisabel.

- Vi har selv skullet klare det hele. Jeg vil aldrig nogensinde bruge Spies igen, og jeg håber heller ikke for andre, at de vil bruge dem. Det er simpelthen for ringe og grotesk, at man lader folk stå uden livline, siger Ronni Bøje, som er afsted med sin kone og deres fire børn i alderen 2-21 år.

- Hvis hotel Selge ikke havde hjulpet os med at finde et andet hotel søndag nat, havde vi stået på gaden midt om natten med fire børn uden chance for at vide, hvad vi skulle gøre, og så var vi måske blevet nødt til at sove på gaden, fortsætter han.

Ifølge Ronni Bøje har han og familien brugt omkring 5000-6000 kroner ekstra indtil videre, da alt har været på egenbetaling, selvom fejlen ligger hos Spies, som dog har lovet ham, at de vil finde et hotel til familien senest onsdag eftermiddag.

Indtil videre har børnefamilien betalt for dag-til-dag overnatninger på et hotel i området.

- Men nu må vi se. De påstår at finde et hotel, men det har de jo gjort siden mandag, lyder det fra den skuffede familiefar, der ligesom Henrik Sørensen har betalt knap 21.000 kroner for all-inclusive-ferien.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Her ses Ronni Bøje med sin kone og deres fire børn. Foto: Privat

Spies lægger sig fladt ned
Da Ekstra Bladet i første omgang kontakter Spies' kommunikationschef, Torben Andersen, onsdag morgen, har han ikke hørt om sagen, men kort tid efter vender han tilbage og bekræfter hændelsen, som han beklager dybt:

- Der er simpelthen sket en kommunikationsbrist, og det er dybt beklageligt, siger Torben Andersen og forklarer, at det omtalte hotel i Tyrkiet ikke er et hotel, som Spies normalt benytter sig af, men som de bruger gennem lokale agenter i højsæsonen, hvor mange af selskabets egne hoteller er fyldte.

- Der sker det, at portieren ikke ved, at det er et Spies hotel, men det er købt af os, så det betyder, at gæsterne også skal behandles på samme måde som alle andre Spies-gæster.

Ifølge kommunikationschefen vil Spies' guider nu tage ud til både Henrik Sørensen og hans familie samt til Ronni Bøje og hans familie, hvor de vil tage en snak med dem og beklage hændelsen.

- Vi vil tage ud og høre, om de er tilfredse med det sted, de bor på nu, og så vil vil betale for resten af deres ferie samt dække de beløb, de selv har lagt ud indtil videre. Og når de kommer hjem, kan vi se, om og hvilken form for kompensation, de eventuelt har ret til.

- Er det her noget, som er sket før?

- Nej, ikke hvad jeg er bekendt med, og vi vil nu indskærpe det over for alle, så det ikke sker igen.

- Så man behøver ikke at være bange for at ende på gaden i et fremmed land, hvis man rejser med Spies i fremtiden?

- Nej, bestemt ikke. Tværtimod, vil jeg sige, efter det her, for nu har vi fokus på det og vil indskærpe det således, at der ingen tvivl er hos de lokale agenter, vi benytter os af i højsæsonen.

- Det er som sagt en dybt beklagelig fejl, som, vi vil gøre alt for, ikke sker igen, afslutter Torben Andersen.

Se også: Dansk børnefamilie i Østrig: 'Tre politimænd kom og rystede med peberspray'

Ronni Bøje har onsdag klokken 15 oplyst til Ekstra Bladet, at Spies nu har tilbudt familien et andet hotel.