Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

Dansk par glemte hjemrejsen: Vil have erstatning af rejsebureauet

Et dansk par var bestemt ikke tilfredse med at skulle betale mere end 9.000 kroner for nye flybilleter, fordi de kom en dag for sent til flyet

Et dansk par endte med at komme to dage senere hjem, fordi de havde set forkert på flybilletterne. Det blev en dyr omgang. Foto: Arkivfoto/Colourbox
Et dansk par endte med at komme to dage senere hjem, fordi de havde set forkert på flybilletterne. Det blev en dyr omgang. Foto: Arkivfoto/Colourbox

Der var ikke meget at hente for et dansk par, der havde set forkert på datoen på deres flybilletter, da de skulle hjem fra en safarirejse til Tanzania og Zanzibar fra den 10.-23. marts.

Det viser en offenliggjort kendelse fra Pakkerejse-Ankenævnet fra september.

Rejsen kostede i alt 57.080 kroner, men parret ville gerne have tilbagebetalt næsten 20.000 kroner i kompensation - deriblandt 9.360 kroner, fordi de blev nødt til at købe nye flybilletter.

- På afrejsedagen forlanger receptionen at få 70 dollars for, at vi kan beholde værelset frem til kl. 23, hvilket undrer os. Men det er først midt på aftenen, det går op for os, at noget er galt og efter en gennemregning af datoerne, indser vi, at vi skulle have været på vej hjem på nuværende tidspunkt, skriver parret i klagen.

- Det er guidens skyld
Ifølge klager var det rejsebureauets guide, der var skyld i forvirringen, fordi han havde fortalt dem, at de skulle afhentes sammen med et andet dansk par, som først skulle hjem dagen efter.

Parret valgte at ringe til bureauets nødtelefon, som fik booket nye flybilletter til dem med afgang den 25. marts til den nette sum af 9.360 kroner, som parret altså herefter har søgt om at få tilbagebetalt.

Rejsebureauet, 'Afrika-safari-dk', var dog bestemt ikke enig i, at det er deres ansvar at holde styr på deres kunders flyafgange:

- Det er ikke sandfærdigt, at guiden har oplyst dem fejlagtigt om deres flytider. Guiden har ikke noteret gæsternes flytider. Han er ansat på hotellet og noterer checkin og udchecking af gæsterne. Ikke hvad de videre skal efter deres ophold på hotellet. Vores agent, som står for transferen til lufthavnen, er informeret om flytiderne. Og der var en chauffør på hotellet for at hente gæsterne ved midnat mellem d. 22. og 23. Men de var ikke at finde, skriver rejsebureauet i Pakkerejse-Ankenævnets kendelse.

Se også: Utålmodige danskere går brok-amok: Bussen var 15 minutter forsinket!

Overbooket hotel førte til opgradering
Forvirringen omkring hoteltransporten og flyafgangen var dog ikke det eneste, det danske par var utilfreds med undervejs på safarirejsen.

Allerede fra første færd på den afrikanske østkyst var der nemlig problemer for parret, da deres hotel, hvor de havde bestilt en lille privat hytte, var overbooket, og de derfor blev opgraderet til et bedre hotel.

- Vi havde store forventninger til 'hotel 1' og glædede os meget til at bo i en lille privat hytte i fred og ro. Det er en stemning, som slet ikke kan sammenlignes med 'hotel 2's mere internationale look, skriver parret i klagen.

Problemet med det opgraderede hotel var dog ikke kun den manglende fred og ro. Den ene af af de to rejsende er nemlig gangbesværet, og derfor var det til stor gene, at deres hotelværelse nu var placeret på 1. sal.

- Min medrejsende er gangbesværet, og på trods af dette havde man placeret os helt ude i periferien af resortet og så på 1.sal. Det er af samme grund, at vi bestilte værelse på 'hotel 1' og oveni har dette hotel en standard, der passer bedre til vores temperament, hvilket 'hotel 2' absolut ikke gør, forklarer klager.

Nye værelse og all-inclusive
Det danske par klagede allerede ved checkin over den forkerte indlogering, og for at imødekomme klagen tilbød Afrika-safari.dk at give klager et værelse i stuen på 'hotel 2' samt tilbyde All Inclusive i hele rejseperioden fra den 10.-23. marts, som plaster på såret over, at 'hotel 1' var overbooket. Hvilket klager tog imod.

- Vi er rigtig kede af, at opholdet på 'hotel 2' ikke levede op til jeres forventninger, og at I føler, at det har ødelagt hele ugen for jer. Det er naturligvis ikke det, vi ønsker for vore gæster. Vanligvis har vore gæster ikke nogle indvendinger mod at blive henvist til 'hotel 2'. Dette fordi de er beliggende lige ved siden af hinanden, det er en højere standard, og det er muligt at anvende de samme faciliteter, skriver rejsebureauet til klager efter hjemkomsten til Danmark.

Parret var dog ikke tilfreds med kompensationen, og derfor søgte de en erstatning på 10.000 kroner for at skulle bo på det forkerte hotel.

Se også: Rasende rejsende forlangte erstatning: Unfair, at de andre fangede flere fisk!

Ankenævnets afgørelse
På trods af klagers store utilfredshed med at skulle købe nye flybilletter, var Pakkerejse-Ankenævnet enige med rejsebureauet i, at det er de rejsendes eget ansvar at holde styr på flytiderne.

- Hvis klageren havde gennemlæst rejsedokumenterne nærmere vedrørende flytiderne på hjemrejsen, ville hun - efter Ankenævnets opfattelse - have bemærket, at flytiden ikke umiddelbart stemte overens med hendes forståelse af, at hun skulle afhentes på hotellet sent om aftenen torsdag den 23. marts 2017, lyder afgørelsen, der fortsætter:

- Klageren burde i stedet have bemærket, at hun skulle afhentes et døgn før, dvs. sent om aftenen onsdag den 22. marts 2017, for at nå sit fly torsdag den 23. marts 2017 kl. 03.00. Klageren findes på denne baggrund at have påtaget sig risikoen for, at hun ikke nåede sit fly på hjemrejsen.

Der var derimod mere at hente for klager i forhold til det overbookede hotel og den forkerte indlogering:

- Dette hotel (hotel 2, red.) var af højere standard end det bestilte, men var for klageren utilfredsstillende navnlig fordi hotellet var mindre atmosfærefyldt end det bestilte hotel. På denne baggrund, og henset til at klageren den 20. marts 2017 flyttede til et andet værelse på ho- tellet, finder Ankenævnet, at rejsen har været behæftet med mangler, der berettiger klageren til et nedslag i rejsens pris.

Ankenævnet fastslog nedslaget til 5.000 kroner.

Se også: Dansker på charterferie i Alanya: 'Mafiaboss smed mig ud af hotellet'

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen