Danske flyrejsende snydes for millioner af kroner

Hvert år bliver tusindvis af danskere forsinket på deres flyrejser og generet af overbookninger, og de fleste ved ikke, at man kan få erstatning

Der er ofte lang kø og ditto ventetid i Københavns Lufthavn i sommerperioden. (Arkivfoto)
Der er ofte lang kø og ditto ventetid i Københavns Lufthavn i sommerperioden. (Arkivfoto)

Højsæsonen for ferierejser nærmer sig, og for manges vedkommende betyder det massive forsinkelser, aflyste og overbookede fly.

Imens fyldes lufthavnene med vrede og overophedede passagerer, der utålmodigt venter på at kunne flyve af sted på deres længe ventede afbræk fra deres travle hverdag.

Størstedelen af danskerne ved dog ikke, at sure miner godt kan blive vendt til et lille smil i sidste ende.

Man kan nemlig få store erstatninger fra flyselskaberne for de forstyrrende forseelser, og derfor går danskerne hvert år glip af mange millioner kroner i manglende kompensation, oplyser flyservicevirksomheden Gate28.

En undersøgelse foretaget af TNS Sifo på vegne af Gate28 viser, at 72 procent af danskerne ikke kender til den EU-forordning, der gør, at flyrejsende har ret til økonomisk kompensation.

Undersøgelsen viser også, at over 67 procent ville benytte en serviceydelse, der gør det nemmere at kræve økonomisk kompensation, når et fly er forsinket.

- Hvis der er noget, vi er sikre på, så er det, at tusindvis af passagerer bliver forsinket denne sommer. Forhåbentlig er danskerne nu mere bevidste om deres rettigheder og vil kræve økonomisk kompensation, når tingene går galt, udtaler Willem van der Hooft, der er stifter af Gate28, i en pressemeddelelse.

Så mange fly var forsinkede og blev aflyst

Ifølge Flightaware var der tirsdag den 14. juni verden over:

- 7407 forsinkede fly

- 1521 aflyste fly

Sag i Højesteret sætter skub i afgørelserne
Men problemet er desuden, at kun en tredjedel af de personer, der kender til reglen, rent faktisk udnytter den.

Forordningen betyder, at man som flypassager kan få helt op til 600 euro i kompensation per person (4500 kroner, red.)

Tidligere på året, i april, blev en sag om erstatning til forsinkede passagerer afgjort i Højesteret.

Det islandske flyselskab PrimeraAir havde nægtet at udbetale en erstatningssum til 12 danske passagerer efter en større forsinkelse, og selvom flyselskabet havde tabt i både by- og landsret, så tog de sagen til den højeste instans.

Her afgjorde man, at passagererne havde ret til den store sum penge, og det var ifølge flere eksperter et gennembrud for danske flyrejsende.

Flere tusinde sager stod nemlig og ventede på at blive afgjort i de danske retssale, som nu kan få en afgørelse efter denne principielle sag.

En bedstemor og hendes barnebarn samt de andre ti passagerer fik hver cirka 3000 kroner i kompensation. Bedstemoren og barnebarnet blev forsinket knap ti timer, mens forsinkelsen for den anden gruppe var knap 11 timer.

Man skal dog være opmærksom på, at man ikke kan få erstatning, hvis forsinkelserne skyldes omstændigheder, der er uden for flyselskabernes kontrol som eksempelvis dårligt vejr.

I sidste måned blev et fly til Vancouver desuden forsinket, da en forstyrret mand tændte en cigaret og forsøgte at åbne flydøren. Flyet måtte nødlande i Hamborg.

8 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere