Danskerne har over EN MILLIARD kr. til gode hos flyselskaber

Vi enten glemmer eller orker ikke at søge kompensation, når vores flyrejse bliver forsinket eller aflyst – det er en lukrativ forretning for flyselskaberne

(Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)

Over en milliard kroner rigere. Det kunne danskerne være, hvis de fik søgt kompensation for aflyste og forsinkede fly. Det viser en undersøgelse, som folket bag app'en AirHelp netop har lavet.

Det er nemlig sådan, at kompensation for aflysninger og forsinkelser kan hentes tre år tilbage i tiden, og det får langt fra alle danskere, der er berettigede til kompensation, gjort.

– Vi oplever, at hele 45 procent, som er berettiget til kompensation, aldrig får den søgt – enten fordi de ikke kender til reglerne, fordi flyselskabet afviser dem, eller fordi de oplever, at sagen ender for retten, og så tænker de, at det hele pludseligt bliver besværligt, siger Lisa Dalsgaard, der er Landechef i Danmark hos AirHelp.

Læs også: 3 rejse-apps: Lufthavnsdating, penge tilbage og adgang til loungen

Ved at bruge AirHelp slipper man for at hyre advokater, som potentielt kan blive dyre, til at føre sagen for én. Holdet bag app'en kører den nemlig for dig. Det eneste, man skal gøre, er at taste oplysninger om ens rejse ind i app'en – en opgave, som tager ca. tre minutter.

Vinder AirHelp din sag, snupper de en del af gevinsten. Men tabes sagen, koster det dig ikke en krone. AirHelp arbejder nemlig efter princippet 'vi bliver ikke betalt, hvis du ikke bliver betalt'.

Se også: App hjælper impulsive rejsende

Du slipper altså for at bruge tid på at sætte dig ind i reglerne for kompensation – og de kan være forholdsvis forvirrende, da kompensationen ofte afhænger af den bestemte situation.

– Ifølge EU-loven skal flypassagerer kompenseres økonomisk, hvis deres fly er aflyst eller overbooket. Derudover fastslog EU-domstolen i 2012, at passagerer, hvis fly ankommer tre eller flere timer forsinket, også er berettiget til kompensation - medmindre forsinkelsen kan betegnes som ekstraordinære omstændigheder, så som strejke eller dårlige vejrforhold, forklarer Lisa Dalsgaard og tilføjer:

– Du kan have ret til op til 4.500 kroner, hvis dit fly er aflyst eller forsinket i mere end tre timer i en EU-lufthavn. Retssagerne tager tid, men det er det hele værd, når der tikker en takke-mail ind fra en lykkelig passagere, som har modtaget sin kompensation – og nu har råd til en ny rejse.

4 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere