Derfor har flyene forlygter

Det er ikke for at kunne se bedre i mørket i ti kilometers højde

Fly har lys rundt omkring på flyet samt nogle foran. Foto: Flickr/Kent Wien
Fly har lys rundt omkring på flyet samt nogle foran. Foto: Flickr/Kent Wien

Har du nogensinde fløjet om natten, så har du også kunnet se ud af dit lille vindue, at flyet har fået tændt for lygterne.

Men det er altså ikke ligesom i bilen, hvor man har brug for lygterne til at kunne finde vej.

For hvad er der egentlig at se deroppe om natten, og hvad bruger piloterne så egentlig lygterne til?

Det har The Independent undersøgt.

- Ofte, når jeg krydser oceanerne om natten, er der intet at se forude i timevis udover mørke, siger Tim Sanders, pilot og flyinstruktør.

Se også: Hoteller i ferieparadis frygter Brexit: - Vi går et hårdt år i møde

En sort uendelighed
Ifølge piloten er lygterne, der ofte kan ses fra jorden, ikke til at se ud og finde vej med. Det er i stedet for, at flyene kan se hinanden i mørket - både i luften og på landingsbanen.

- Når jeg på klare nætter flyver øst et eller andet sted omkring Oklahoma City og Tulsa, har jeg set lysene fra Dallas (290 kilometer) og Houston (675 kilometer) i en retning og Kansas City (483 kilometer) og St. Louis (740 kilometer) i den anden retning. Alle på samme tid, fortæller pilot Ron Wagner.

Og så har flyene heller ikke forlygter i den traditionelle forstand.

Lygterne forrest på flyet bruges til landing, mens der rundt omkring på hele flyet - som passagerer ser vi dem ofte ude på vingerne - er til at vise flyets vidde og længde til de andre i mørket.

Derudover har flyet røde og grønne lys på vingerne til at vise andre fly, hvilken retning det flyver.

Når der ikke er noget sigte, så bruger piloterne deres instrumentbræt og den teknologi, der heldigvis er til rådighed i dag, til at lede dem på rette vej.

Se også: Minister vil bruge kurvede damer til at tiltrække turister

63 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere