Derfor må du ikke bare skifte sæde på flyet

Du skal altid spørge om lov, hvis du vil gerne vil sidde i et andet flysæde, end der står på din billet. Det er der flere grunde til

Selvom flyet er tomt, skal du ikke bare sætte dig, hvor du vil. Foto: Colourbox
Selvom flyet er tomt, skal du ikke bare sætte dig, hvor du vil. Foto: Colourbox
Følg Ferie

Efter at have spenderet halvanden times tid i lufthavnen på at komme gennem sikkerhedskontrollen samt andre diverse check-in-processer, så synes de fleste (uden flyskræk), at det er dejligt endelig at stige om bord på flyet, så de kan finde lidt ro i flysædet.

Desværre er det bare sådan, at der ikke er synderligt meget plads i sæderne på flyet, og derfor kan det være yderst tiltagende at skifte sæde, hvis man ser en tom række, hvor man ikke behøver at sidde ved siden af nogen andre, så man kan smide benene op og brede sig lidt på flyveturen.

Men selvom det umiddelbart lyder uskyldigt nok at sætte sig hen i et andet sæde, der står frit, så kan det faktisk få store konsekvenser. Det skriver BBC, som har snakket med både en pilot samt en steward hos et amerikansk flyselskab.

Ifølge piloten ved navn Darren Patterson er vægtinddelingen på flyet er nemlig en sand videnskab, hvor balancen skal være lige i øjet. Især under takeoff og landing, forklarer han det britiske medie.

- Alle fly arbejder i en slags lomme af stabilitet. For at forblive i denne lomme fra takeoff til landing, skal al vægt og placeringen af vægten redegøres for, siger han og fortsætter:

- Hvis du hænger en snor i toppen af flyet, så vil tyngdepunktet være på dét sted, hvor den hænger lige. Lige som to børn, der balancerer på en vippe.

Pas på knæskallerne: Disse flyselskaber tilbyder mindst benplads

Så meget betyder din vægt
De fleste tænker måske, at deres vægt ikke har nogen som helst indflydelse om bord på et fly, der vejer over 500 ton, men det er forkert, fortæller Darren Patterson:

- Tyngdepunktet flytter sig langsomt, men kontinuerligt, gennem hele flyvningen, efterhånden som vægten skifter. Selv bevægelsen fra en enkelt person i midtergangen kan mærkes, og der skal derfor hele tiden foretages mindre justeringer for at holde flyet afbalanceret. Det største tab af vægt er brændstoffet, så der er både et afbalanceret udgangspunkt for takeoff (hvor flyet er fyldt med brændstof, red.) samt et afbalanceret slutpunkt for landingen (hvor brændstoffet er brugt, red.).

Ifølge Darren Patterson er der dog stor forskel på, hvorvidt man rykker rundt og skifter sæde alt efter, hvilket type fly man befinder sig på.

- På et stort, bredt fly kan en enkelt person godt rykke sig 10 rækker frem eller tilbage, uden det vil have indflydelse på flyets balance, men hvis den samme person rykker blot et par rækker frem på et regionalfly eller et turboprop-fly, så kan det få dramatiske konsekvenser og måske endda gøre, at flyet ryger ud af den lomme af stabilitet, som det flyver i.

Flyveture fra helvede: Disse passagerer hader vi mest

Dyrere pladser
Darren Patterson påpeger, at rejsende ikke skal være bange for at gå rundt på flyet for at strække benene, eller være nervøse for at gå en tur ud på flytoilettet.

Han opfordrer desuden til, at rejsende spørger kabinepersonalet, hvis de gerne vil skifte sæde. Udover risikoen for at ændre for meget på vægtinddelingen på flyet, er det nemlig også ilde set at skifte sæde, da man risikerer at sætte sig et sted, hvor man faktisk skulle have betalt ekstra for at sidde.

Det fortæller en steward ved navn Michael til BBC:

- Det bliver f.eks et problem, når en passager vil rykkes hen til nødudgangen på flyet, da disse pladser har ekstra plads til benene, og de fleste flyselskaber derfor tvinger folk til at betale op mod 50 dollars (300 kroner, red.) for at sidde i disse sæder, siger han og fortsætter:

- Det er ikke fair af flypersonalet, hvis man tillader folk at rykke hen i disse sæder gratis, når andre passagerer har betalt ekstra for at sidde der. Derfor lader jeg aldrig nogen blive flyttet hen i disse sæder, med mindre ingen andre sidder ved nødudgangen.

Noget af dét, som irriterer stewarden Michael mest, er, når passagerer selv beslutter sig for at sætte sig et andet sted, når de stiger om bord på flyet, fordi de gerne vil sidde tættere på dem, de rejser med.

- Nogle folk sætter sig bare, men det er altså nemmere for os kabinepersonale, hvis de sætter sig i deres tildelte sæde og derefter ser, om dét sæde, de gerne vil have, forbliver frit eller ej. Hvis de sætter sig ned i sædet og håber, der ikke kommer nogen, men personen alligevel kommer, så skaber det altså en langt mere hektisk boarding-proces, og det bliver et rod.

Rasende kvinde smidt af flyet: Nægtede at sidde ved siden af baby

BREAKINGBREAKING
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Tak til børnene for at give deres liv

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+