Disse flyselskaber sviner mindst

Se hvilke flyselskaber du skal vælge, hvis du vil forurene mindst muligt på din rejse

De fleste ved, at det absolut ikke er godt for miljøet, at flyve verden tyndt – men der er forskel på hvilket flyselskab, du vælger. (Foto: Flickr/Ted Eytan)
De fleste ved, at det absolut ikke er godt for miljøet, at flyve verden tyndt – men der er forskel på hvilket flyselskab, du vælger. (Foto: Flickr/Ted Eytan)

Vi ved det jo godt. Uanset hvor gode vi er til at slukke lyset efter os, minimere vores madspild og tage uldsokker på frem for at skrue op for radiatoren, hjælper det meget lidt i det store regnskab, hvis du samtidig flyver på ferie et par gange om året.

Men hvis man nu gerne vil gøre flyveturen så optimal som muligt med hensyn til bæredygtighed, hvilket flyselskab skal man så vælge?

Det har det uafhængige råd, 'International Council on Clean Transportation' svaret på. I hvert fald på de transatlantiske flyvninger mellem Europa og Nordamerika. De har netop gennemført en undersøgelse, som afslører hvilke flyselskaber, der er mest brændstoføkonomiske.

Feriebrøler: Far filmede hele sin ferie i selfie-mode

Norwegian er topscorer
Ser man på brændstofforbrug pr. passager-kilometer, er flyselskaber som Norwegian, Airberlin og Aer Lingus henholdsvis nummer et, to og tre i undersøgelsen og altså de selskaber med de mindste CO2 påvirkninger.

I den anden ende finder man SAS, Lufthansa og British Airways, som er de store CO2-syndere. Disse tre selskaber brænder mellem 44 og 51 procent mere brændstof af pr. passager-kilometer end duksen i klassen, Nowegian.

SAS, Lufthansa og British Airways er desuden også dem med de ældste fly, mens Nowegian de seneste år har investeret i nye, avancerede fly, som er langt mere brændstofeffektive.

Ifølge rapporten er de lave brændstofpriser skyld i, at flyselskaber fristes til at holde de gamle fly i luften.

Turist tabte kamera - guide fandt det og overfaldt hende

Første klasse sviner mest
Det er flyenes afdelinger for rejsende på business klasse og første klasse, der trækker ned for de store CO2-syndere. Eksempelvis er første klasse og business klasse skyld i næsten halvdelen af British Airways totale CO2-udslip fra passager-rejser.

Mindre fine fornemmelser har passagerer hos Norweigian. Færre første klasse-sæder og flere økonomi-sæder betyder, at selskabet kan få flere passagerer med ombord – og dermed fordele brændstofregningen blandt flere rejsende.

En nonstop rundtur i et transatlantisk fly 'koster' i gennemsnit et ton CO2 pr. passager. Det svarer til udledningen fra en tur frem og tilbage mellem København og Roskilde i en Toyota Prius – hver dag – i et år.