Efter pilotstrejke: SAS sagsøges af passagerer

Tvist om kompensation i forbindelse med flyforsinkelser skal nu for retten

Københavns Lufthavn under pilotstrejken i SAS dette forår. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Københavns Lufthavn under pilotstrejken i SAS dette forår. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

380.000 flypassagerer kan måske se frem til kompensation for forsinkede og aflyste fly i forbindelse med SAS' pilotstrejke dette forår.

AirHelp, et selskab der hjælper flypassagerer med at få kompensation, vil nu sagsøge SAS for at få flyselskabet til at udbetale kompensation til dets kunder, hvis fly blev forsinkede i forbindelse med strejken.

Et medlem af kabinepersonalet på et SAS-fly var påvirket af alkohol, hvilket betød flyafgangen måtte aflyses. Foto: Jens Dresling Samfund - 8. jul. 2019 - kl. 22:34 SAS-afgang aflyst: Personale taget med promille

SAS mener, at strejken var en ekstraordinær omstændighed, og derfor vil selskabet ikke udbetale kompensationen. Hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder er flyselskaber ikke forpligtede til at udbetale kompensation, ifølge EU's lovgivning på området.

AirHelp har imidlertid en helt anden fortolkning og læner sig op ad en afgørelse truffet af EU-Domstolen i den såkaldte TUI-sag.

Se også: Godt nyt for rejsende: Ny lov giver ret til kompensation under strejke

- Vil snige sig udenom
I dommen fra april 2018 hedder det: At en strejke blandt luftfartspersonale ikke skal betragtes som en ekstraordinær begivenhed, og flyselskaber derfor skal betale kompensation.

- Missionen er at få sagen til EU-domstolen. Vi mener, at sagen fra TUI afgør, at SAS skal betale kompensation, men det er forståeligt, at et flyselskab vil snige sig uden om, for det er voldsomt mange penge, siger Lisa Dalsgaard, pressechef for AirHelp, til Ekstra Bladet.

SAS: Det er en principiel sag
SAS ser gerne, at sagen kommer for EU-domstolen, da de også gerne vil have klarhed omkring reglerne.

- Vi mener, at det er en meget principiel sag, så derfor vil vi også gerne have den afprøvet ved EU-domstolen for at se, hvordan man skal agere i sådan nogle sager fremadrettet. Lige nu bliver reglen tolket forskelligt i de forskellige medlemslande. Derfor mener vi, at det er vigtigt, at vi får kigget på, hvordan man håndterer reglerne ens i alle lande i EU, når man har en strejke, som den vi havde, siger Mariam Skovfoged, pressechef, SAS Danmark, til Ekstra Bladet.

Se også: EU-dom fastslår: Disse flypassagerer får nu også kompensation

Mariam Skovfoged understreger også, at der i tvisten alene er tale om rettigheder i forhold til kompensation. Ifølge pressechefen sørgede SAS for, at deres kunder kom afsted med andre fly, refunderede billetter samt sørgede for kost og logi i ventetiden.

Afgørelse vil få betydning ved kommende strejker
AirHelp mener, at SAS mistolker loven i sagen. Ifølge Airhelp lægger SAS for meget vægt på, at strejken fra TUI-sagen i 2018 kom i kølvandet på organisatoriske ændringer hos TUI, mens at SAS’ personalestrejke var en almindelig strejke, der ikke var en modreaktion på et specifikt tiltag fra SAS’ side.

Men en afgørelse ved EU-domstolen vil også få betydning for alle andre flyselskaber og flypassagerer i EU.

- Det er et meget vigtigt område, hvor vi hvert år ser strejker hos nogle af de store flyselskaber. Senest har personale hos British Airways og Ryanair strejket, og det ser ikke ud til at problemet går væk af sig selv, understreger Christian Nielsen, Juridisk Direktør hos AirHelp, i en pressemeddelelse.

Kompensation kan løbe op i milliardbeløb
Strejken fandt sted i perioden 26. april til 3. maj i år. Det berørte mere end 380.000 passagerer, som muligvis har ret til kompensation.

EU’s flypassagerrettigheder giver ret til kompensation, ombooking, refusion af flybilletter, forplejning og eventuelt overnatning, hvis et fly er forsinket eller aflyst.

Kompensationen, der gives til flypassagerer, afhænger af flyrejsens længde og går fra 250 euro (knap 1900 kroner) til 600 euro (4480 kroner) per person. Flypassagerer er berettiget til kompensation, hvis flyet er forsinket mere end tre timer.

Den samlede kompensation i forbindelse med pilotstrejken kan løbe op i over 1,7 milliarder kroner, hvis SAS idømmes fuld erstatningspligt til alle 380.000 berørte passagerer.

Se også: Lavprisselskab til passagerer: Sats penge på, flyet er forsinket

Her er du berettiget til erstatning for flyforsinkelse

Ifølge EU-lov EC 261 er man som flypassager berettiget til kompensation for flyforsinkelser, når følgende gælder:

* Din afrejse skal være foretaget senest for tre år siden.

* Du skal minimum være tre timer forsinket.

* Du har ret til erstatning, hvis forsinkelsen skyldes, at flypersonalet er blevet syg - men ikke hvis forsinkelsen skyldes, en passager er blevet syg, og flyet derfor må lande.

* Flyselskaberne kan påberåbe sig force majeure ved for eksempel vejrforhold, askesky, terrorhandlinger, som gør, du ikke er berettiget til erstatning.

* Det beløb, man har krav på i kompensation, beror på tre faktorer: Rejsens afstand, hvorvidt ens flyrejse er inden for EU eller ej samt forsinkelsens længde.

* Det er EU-loven, der gælder, så når du flyver fra Europa, er det ligegyldigt, om du flyver med et europæisk eller eksempelvist amerikansk flyselskab - og det gælder også for Norge og Schweiz.

- Hvis du derimod flyver til europæiske lande, så er det en fordel at flyve med et europæisk flyselskab. Du kan for eksempel have købt billetten med det hollandske KLM, men det er amerikanske United Airlines, der er carrier på den pågældende flyvning. I det tilfælde er det det flyselskab, du faktisk flyver med, der gælder, uanset hvem du har købt billetten igennem. Så du bør som forbruger tænke på, hvis du kan vælge mellem et europæisk og amerikansk flyselskab, så vælg det europæiske for at være dækket.

* Efter to timers forsinkelse har man ikke ret til kompensation, men man har ret til forplejning, mad og drikke - tit i form af en kupon. Det er bare at spørge flyselskabets personale i lufthavnen.

* Hvis dit fly bliver aflyst mere end 14 dage før afgang, er du berettiget til at få billettens pris refunderet. Sker aflysningen kortere end 14 dage før afgang, så har du mulighed for at få kompensation sammen med refunderingen.

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere