Er flyet forsinket? Sådan indhenter piloten tiden

Det er ikke ligetil for en pilot at indhente den tabte tid, hvis flyafgangen viser sig at være forsinket

Det koster kassen i brændstof, når piloten sætter farten op på en Boeing 787 for at overholde tidsplanen. Foto: AP/Ted Warren
Det koster kassen i brændstof, når piloten sætter farten op på en Boeing 787 for at overholde tidsplanen. Foto: AP/Ted Warren

Folk, der rejser meget, har højst sandsynligt prøvet, at flyafgangen er blevet forsinket for derefter høre piloten i en beroligende tone sige i højtaleren, at han vil gøre sit bedste for at indhente den tabte tid.

Men hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at indhente tiden? Og hvis det kan lade sig gøre at komme frem til destinationen på kortere tid, hvorfor gør piloten så ikke det hver gang?

De spørgsmål har det britiske medie The Daily Mail sat sig for at undersøge og derfor har de været i kontakt med en række piloter og eksperter for at få en forklaring.

Og det viser sig, at det ikke ligefrem er nemt at smide et par minutter af flyvetiden, fordi der er en række faktorer - såsom flyvekontroltjenesten, vejret og brændstof - at tage hensyn til.

- På kortdistance-flyvninger er det vanskeligt (at indhente tiden, red.), fordi tidspunkterne for afgang og landing er så tætte på visse tidspunkter af dagen, at der ikke kan rykkes på tidsplanen, siger en Dreamliner-pilot til Daily Mail og fortsætter:

- Desuden flyver maskinen på en optimal hastighed i luften, og der er kun en meget lille mulighed for at sætte farten op, så hvis man indhenter 2-3 minutter på en to timer lang tur, er det ret godt klaret.

Se også: Pilot anholdt: Havde ladt pistol i håndbagagen

Dyrt forbrug af brændstof
På langdistance-flyvninger er der mere tid at hente, hvis kaptajnen sætter farten lidt op, fortæller piloten det britiske medie. Men brændstofmæssigt kan det slet ikke betale sig:

- At sætte farten op er kompliceret, fordi flyenes generelle hastighed er optimeret på den måde, at det skal have mest mulig effektivitet, siger han og forklarer:

- Fx er B787-flyet designet til at flyve omkring Mach 0,84-0,85 (cirka 1000 km/t., red.), og hvis man sætter farten op til Mach 0,86, vil man kun spare cirka 5-10 minutter alt efter, hvor lang flyveturen er, men det vil øge brændstofforbrændingen med hele 500-1000 kilo, hvilket er meget dyrt og en stor forøgning af CO2-udledningen.

Se også: Dansk par glemte hjemrejsen: Vil have erstatning af rejsebureauet

Flyv en anden vej
Den nemmeste måde, hvorpå en pilot kan indhente den forsinkede tid, er, hvis han får lov til at omlægge den planlagte rute. Det er nemlig meget sjældendt, at flyruten er i direkte linje frem til destinationen.

- Flyene flyver normalt i meget indirekte ruter, der følger en lang række udvalgte punkter undervejs, så hvis man kan få lov til flyve udenom et eller flere af disse punkter, kan man spare adskillige minutter, forklarer piloten Patrick Smith.

Vicedirektør hos flyselskabet Virgin Atlantic, Dave Kistruck, påpeger dog, at man ikke skal gøre sig de store forhåbninger om at nå frem til planlagt tid, hvis flyet først viser sig at være forsinket.

- Den eneste måde at være sikker på, at flyet ankommer til tiden, er, hvis det letter til tiden, siger han kort og kontant.

Se også: Passagerer mangler at indkræve millioner for flyforsinkelser

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen