Etårige William vinder principiel retssag: Får erstatning for flyforsinkelse

Dansk familie har vundet en retssag mod flyselskabet Thomas Cook, som fremover vil danne præcedens inden for EU-lovgivning

- Det er retfærdigt, at William også får erstatning, for ventetiden var hårdest for ham, siger Kirstine Lindholm. Privatfoto
- Det er retfærdigt, at William også får erstatning, for ventetiden var hårdest for ham, siger Kirstine Lindholm. Privatfoto

Når børn under to år flyver, så er de for små til deres eget sæde og sidder på mors eller fars skød under flyturen. Det kan være en lille smule anstrengende for forældrene, til gengæld er det lettere for pengepungen, for småbørnene koster kun et beskedent beløb i forhold til et barn over to år.

Af samme grund har flyselskaberne vægret sig ved at udbetale erstatning til poderne uden flysæde, når der har været store forsinkelser.

- I årevis har flyselskaberne hævdet, at børn under to år ikke kan få kompensation, da de ikke optager et flysæde, siger Mia Anfinsen, der er Country Manager for AirHelp Danmark, som hjælper rejsende med at kræve kompensation for flyforsinkelser.

Men nu har AirHelp for første nogensinde i EU vundet en sag for børn under to år, og det er danske William, der får kompensationen.

Flyet syv timer forsinket
I januar 2015, da William var ét år, rejste han sammen med sin dengang seks-årige storesøster Emilia, mor Kirstine Lindholm og sine bedsteforældre fra København til Phuket i Thailand.

Uheldigvis var flyet syv timer forsinket, så familien fra Nordsjælland tilbragte en del uønsket tid i lufthavnen i Kastrup.

- Jeg valgte at søge erstatning som familie, og William blev jo også ramt af ventetiden - måske endda hårdere end alle os andre, for når man er under to år, så er ventetid i en lufthavn meget lang. Det er jo ikke kun ventetiden. Det er hele rejsetiden, der bliver forlænget. Så selvfølgelig skal han også kompenseres, siger Kirstine Lindholm til Ekstra Bladet.

Hun søgte erstatningen, fordi familiens ferie var blevet forkortet som følge af ventetiden.

- Man betaler for én hel ferie, og det er jo næsten en hel dag, man mister, siger Kirstine Lindholm, der valgte at søge hjælp hos AirHelp.

William får 600 euro
Og det var en god idé, for AirHelp vandt sagen i Københavns Byret mod flyselskabet Thomas Cook den 18. april, og nu er appelmuligheden udløbet. Derfor har familien fået udbetalt 600 euro pr. person svarende til cirka 4400 kroner - og altså også til William, som helt uvidende grundet hans unge alder, var den person, hele sagen drejede sig om.

- Denne afgørelse vil give børn på under to år de samme rettigheder som alle andre, når de bliver udsat for flyforsinkelser, som er dækket af EU-lovgivningen. Afgørelsen er juridisk bindende i Danmark, men den vil også påvirke andre domstole i Europa til at nå til samme konklusion, siger Christian Nielsen, Chief Legal Officer hos AirHelp.

Her er du berettiget til erstatning for flyforsinkelse

Ifølge EU-lov EC 261 er man som flypassager berettiget til kompensation for flyforsinkelser, når følgende gælder:

* Din afrejse skal være foretaget senest for tre år siden.

* Du skal minimum være tre timer forsinket.

* Du har ret til erstatning, hvis forsinkelsen skyldes, at flypersonalet er blevet syg - men ikke hvis forsinkelsen skyldes, en passager er blevet syg, og flyet derfor må lande.

* Flyselskaberne kan påberåbe sig force majeure ved for eksempel vejrforhold, askesky, terrorhandlinger, som gør, du ikke er berettiget til erstatning.

* Det beløb, man har krav på i kompensation, beror på tre faktorer: Rejsens afstand, hvorvidt ens flyrejse er inden for EU eller ej samt forsinkelsens længde.

* Det er EU-loven, der gælder, så når du flyver fra Europa, er det ligegyldigt, om du flyver med et europæisk eller eksempelvist amerikansk flyselskab - og det gælder også for Norge og Schweiz.

- Hvis du derimod flyver til europæiske lande, så er det en fordel at flyve med et europæisk flyselskab. Du kan for eksempel have købt billetten med det hollandske KLM, men det er amerikanske United Airlines, der er carrier på den pågældende flyvning. I det tilfælde er det det flyselskab, du faktisk flyver med, der gælder, uanset hvem du har købt billetten igennem. Så du bør som forbruger tænke på, hvis du kan vælge mellem et europæisk og amerikansk flyselskab, så vælg det europæiske for at være dækket.

* Efter to timers forsinkelse har man ikke ret til kompensation, men man har ret til forplejning, mad og drikke - tit i form af en kupon. Det er bare at spørge flyselskabets personale i lufthavnen.

* Hvis dit fly bliver aflyst mere end 14 dage før afgang, er du berettiget til at få billettens pris refunderet. Sker aflysningen kortere end 14 dage før afgang, så har du mulighed for at få kompensation sammen med refunderingen.

31 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere