Færre danskere får medhold i ferieklager

Ifølge Pakkerejse- Ankenævnets statistik for 2017 blev der givet medhold i langt færre klager, end der gjorde året før

Danske feriegæster brokker sig mindre, men til gengæld får de også mindre medhold i deres klager. Foto: Henning Hjorth/Ritzau Scanpix
Danske feriegæster brokker sig mindre, men til gengæld får de også mindre medhold i deres klager. Foto: Henning Hjorth/Ritzau Scanpix

Lysten til at erobre verden som turist har vist aldrig været større, og vi danskere er bevidste om, hvad vi vil have, og om produktet lever op til vores forventninger. Og hvis det ikke gør det, mærker rejsebureaet vores vrede.

Derfor er det heller ikke overraskende, at hotellet, guider samt udflugter, der bliver aflyst, er nogle af de ting, som danskerne klagede allermest over sidste år, hvis man kigger på Pakkerejse- Ankenævnets statistik for 2017.

Noget, der måske kan overraske er, at statistikken desuden viser, at antallet af klager faktisk er faldet markant i 2017 i forhold til året før.

Det skriver Standby.dk, der har fået et indblik i Ankenævnets årsberetning.

Kun 338 danskere sendte deres deres sag ind til Pakkerejse- Ankenævnet sidste år, hvilket er et fald på hele 11,5 procent i forhold til 2016. Men til gengæld viser tallene også, at det er blevet sværere for danskerne at overbevise nævnet om, at de har ret til kompensation.

Se også: Nægtede at spilde ferietid på brok: Men det var en dum idé

I 2016 fik hele 31 procent medhold i deres klage, hvorimod kun 16 procent af alle de klager, som nævnet behandlede, fik medhold i 2017.

Derudover fik 38 procent af alle de cirka 250 behandlede klager (97 klagemål) delvist medhold og i hele 112 sager (44 procent af alle behandlede klager) fik klageren ikke medhold. Derudover var der fem sager, som Pakkerejse- Ankenævnet af uvisse årsager ikke kunne behandle.

- Selvom antallet af klager er faldet, kan vi også se på tallene, at markant færre får medhold i deres klage end i 2016. Selvfølgelig har rejsebureauerne medansvar for, at ferien forløber som den skal, men som rejsende har man altså omvendt ikke fripas til at brokke sig over hvad som helst og få penge tilbage, siger Jakob Hahn, afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, ifølge Standby.dk

Se også: Rasende danske rejsende: 'Badeværelset stank af kattepis'

Pas på udenlandske bookingportaler
Selvom færre danske feriegæster klagede over ting såsom transportforsinkelser, mistet bagage eller problemer med visum, så anbefaler Danmarks Rejsebureau Forening danskerne til at vælge et rejsebureau, der er registreret i Danmark, for at være på den sikre side:

- Rejsende, der har købt deres rejse hos et danskregistreret rejsebureau, har den tryghed, at de er beskyttet af Rejsegarantifonden og kan klage til Pakkerejse-Ankenævnet, siger Jakob Hahn til Standby.dk

Han påpeger endvidere, at den rejsende ikke har den samme beskyttelse, hvis han/hun for eksempel selv sammensætter ferien gennem udenlandsk ejede bookingportaler som Booking.com og Expedia.

Se også: Utilfreds ferie-dansker i Tyrkiet: - Kokken komplimenterede og begloede mig

5 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere