Farlige fejl: Her er de største årsager til flystyrt

Terror er slet ikke den mest almindelige årsag til flystyrt - det er dette derimod

Terror er i virkeligheden slet ikke den hyppigste årsag til flyulykker. Fejl, begået af piloter, er nemlig årsag til fem gange så mange ulykker som terror. (Foto: Flickr/Pilots Of Swiss)
Terror er i virkeligheden slet ikke den hyppigste årsag til flyulykker. Fejl, begået af piloter, er nemlig årsag til fem gange så mange ulykker som terror. (Foto: Flickr/Pilots Of Swiss)

EgyptAir-flyet, der styrtede ned i sidste uge, skaber igen utryghed og frygt for terror.

Intet er endnu bekræftet i forhold til det seneste styrt, men det er desuden langt fra bomber og kapringer, der oftest er skyld i flystyrt. Det skriver The Independent.

Menneskelige fejl
Det er i virkeligheden menneskelige fejl i cockpittet, der oftest skaber problemer. I følge sitet planecrashinfo.com sker cirka 50 procent af alle flystyrt nemlig, som resultat af fejl begået af piloter.

Der er meget teknisk arbejde i cockpittet, og bare en enkelt fejl kan være den, der får flyet til at styrte. For eksempel kan fejlprogrammering af flight-management-computeren være nok til at forårsage store og alvorlige problemer.


Der er mange ting, der skal tjekkes på flyet, før det går i luften. Se med og hør her om alle de detaljer, piloterne skal have styr på under deres eksterne inspektion af et Boeing 737-800. (Videoreportage: Heine Jørgensen)

Teknologi - 6. apr. 2016 - kl. 20:19 TV: Dit fly går aldrig i luften før dette regnestykke er lavet

Tekniske fejl
Den næsthyppigste årsag til flyulykker er tekniske fejl. For på trods af udvikling og nye opfindelser står tekniske fejl stadig bag cirka 20 procent af alle flystyrt.

Men nye opfindelser indebærer heller ikke altid en forbedring inden for flysikkerheden.

Da de nye højtflyvende fly med kabinetryk blev introduceret i 1950'erne, gav det eksempelvis store problemer med materialerne, som ikke kunne holde til trykket i kabinen.

Se også: Terror påvirker danskernes ferievaner

Vind og vejr
Vejret er endnu et godt bevis på, at teknologisk udvikling ikke altid kan hjælpe, når et fly støder på problemer. For på trods af opfindelser som for eksempel satellitnavigation står vejret stadig for omkring ti procent af alle tab af fly.

Fly har altså stadig i 2016 problemer med at modvirke storm, sne og tåge. Til gengæld er lynnedslag ikke så stor en fare, som mange måske tror.

Teknologi - 4. apr. 2016 - kl. 22:05 TV: Derfor går piloten altid rundt om flyet inden afgang

Sabotage
Vi skal helt ned på en fjerdeplads, før terror kommer ind i billedet - det er nemlig kun omkring ti procent af flystyrt, der er forårsaget af terror.

På trods af teknologisk udvikling, mere sikkerhed i lufthavnene og meget, meget mere fokus på truslen om terror, så forekommer det stadig - eksempelvis da det russiske fly fra Sharm El Sheikh til St. Petersborg blev sprængt i luften over Sinai-halvøen, og alle ombord blev dræbt.

Teknologi - 11. apr. 2016 - kl. 09:40 Mini tv-dokumentar: Det laver piloterne mens du drikker kaffe

Andre menneskelige fejl
Sidst på listen står fejl begået af andre mennesker end piloterne.

Der er nemlig et stort antal ansatte med hvert sit ansvarsområde, der potentielt kan være til fare for flysikkerheden.

Lufthavnspersonalet arbejder ofte mange timer ad gangen, og en lille fejl begået af for eksempel udmattede teknikere eller flyveledere kan have katastrofale og fatale følger.

For eksempel opdagede en flypassager på et kinesisk fly et punkteret dæk, efter de var begyndt at boarde.

14 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere