Har du tjek på dit tis i sommerferien?

Ny urinfarveskala sladrer om væskebalancen. Se her om dit tis har den rette farve

Husk at drikke rigeligt vand. Du kan blandt andet se på dit tis, om du har drukket nok. (Foto: Colourbox.com)
Husk at drikke rigeligt vand. Du kan blandt andet se på dit tis, om du har drukket nok. (Foto: Colourbox.com)

Sommeren er endelig over os, og det (forhåbentlig) stadig varmere vejr på denne årstid får mange af os til at søge udendørs. Men varmen kombineret med en øget fysisk aktivitet kan bringe væskebalancen i uorden, hvis man ikke sørger for at drikke rigeligt vand.

Konsekvenserne kan blandt andet være hovedpine og træthed som følge af dehydrering.

Og en god måde at finde ud af, om væskebalancen er, som den skal være, er at se på din egen urin og sammenligne den med farveskalaen i artiklens højreside. Den er udviklet af professor Lawrence Armstrong, USA.

- En sund væskebalance har stor betydning for vores helbred og velbefindende. Alligevel glemmer vi ofte at drikke nok vand, når vi er ude i det gode vejr. For at minde folk om, at de skal huske at passe på væskebalancen, har vi samarbejdet med en amerikansk professor om en farveskala, som giver dig en status på din væskebalance hver gang, du tisser, så du ved, om du bør drikke mere vand, lyder det i en pressemeddelelse fra Lotte Larsen, Marketing Manager hos Aqua d’or Mineral Water A/S.

Tjek selv din væskebalance
Udover farveskalaen lancerer mineralvandsvirksomheden Aqua d’or også en internetbaseret væskebalanceberegner. Ved hjælp af nogle individuelle oplysninger om alder, højde, vægt og livsstil giver væskebalanceberegneren en vurdering af, hvor meget man skal drikke i løbet af en almindelig dag for at holde en sund væskebalance.

- Der er stor forskel på hvor meget væske, vi hver især har brug for, fordi vi lever så forskelligt. Tommelfingerreglen om to liter pr. dag er god, men der er en klar fordel i at lave en mere individuel vurdering af ens væskebehov. For at gøre det nemmere har vi udviklet et system, som udover at medtage de personlige oplysninger, man selv taster ind, også tager højde for den danske fødevarekultur, siger Lotte Larsen.

De ca. to liter vand, der skal til for at holde væskebalancen, tjener et afgørende formål for kroppen, og fordi vand er en vigtig del af alle vores organer, er det vigtigt for mange af kroppens helt centrale funktioner, at vi undgår dehydrering. Rent vand er den sundeste og enkleste måde at holde væskebalancen på, da rent vand er fri for kalorier og salt eller andre tilsætningsstoffer, som kroppen skal bearbejde og udskille.

Dehydrering opleves først som tørhed i halsen og svimmelhed eller kvalme, men kan også være grunden til, at man får en tung hovedpine eller føler sig meget træt efter en lang dag i solen. Mild dehydrering kan afhjælpes ved at drikke rigeligt vand i små slurke.

Du kan selv teste, om du har en sund væskebalance på: www.væskebalance.dk

1 af 2 
2 af 2 Husk at drikke rigeligt vand. Du kan blandt andet se på dit tis, om du har drukket nok. (Foto: Colourbox.com)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere