Røde ører i VisitDenmark

Sex, løgn og YouTube: Bestyrelsesformand beklager reklame-brøler

Hele verden faldt for 'mor Karens'efterlysning af sin 'søns' far. Men VisitDenmarks reklamestunt endte som en regulær maveplasker. (Privatfoto)
Hele verden faldt for 'mor Karens'efterlysning af sin 'søns' far. Men VisitDenmarks reklamestunt endte som en regulær maveplasker. (Privatfoto)




’Kom til Danmark og få uforpligtende sex’. Sådan har mennesker fra hele verden forstået budskabet i VisitDenmarks reklamevideo med den enlige mor ’Karen’, der på YouTube efterlyser den udenlandske far til sin søn ’August’.

Men det er ikke det billede, VisitDenmark ønsker at skabe af vores kongerige i den store verden. Det forsikrer bestyrelsesformanden for organisationen, Georg Sørensen, som i går sørgede for, at videoen blev trukket tilbage.

– Nu skal vi lære af den her fejlvurdering. Jeg vil have lavet en undersøgelse af forløbet, så vi kan finde ud af, hvordan det gik så galt, siger han.

Kæden hopper af
Som udgangspunkt vælger Georg Sørensen at tro, at VisitDenmarks intentioner var gode. Men han kan godt se problemet med det uortodokse pr-stunt.

– I videoen har vi at gøre med en fremragende skuespiller, som man tror på – og så hopper kæden af. For den sympati, hun får, bliver vendt til negative følelser mod Danmark, når folk finder ud af, at det hele er falsk, konstaterer Georg Sørensen.

Det er en kritik af kampagnen, som er i tråd med økonomi- og erhvervsminister Lene Espersens (K) holdning.

Som politisk ansvarlig giver hun en påtale til det statsejede VisitDenmark, der valgte at bruge 1,6 millioner skattekroner på det fejlslagne pr-stunt.

– Når staten giver penge til markedsføring, nytter det ikke noget at bruge kneb, der efter min mening fører folk bag lyset, siger ministeren til TV2 News.

Direktør tog fejl
Så sent som i Ekstra Bladet i går forsvarede VisitDenmarks direktør, Dorte Kiilerich, indædt sin beslutning om at søsætte kampagnen. Hun forsvarede sig blandt andet med, at hun ikke kan være herre over, hvordan folk opfatter videoen.

Men der tager hun fejl, mener bestyrelsesformand Georg Sørensen. Det er netop hendes opgave at være klar over, hvordan en reklame opfattes, før den sendes ud i medierne.

– Kan det her så betyde, at direktørens hoved ruller?

– Jeg vil se undersøgelsen af forløbet, før jeg siger mere til det, svarer Georg Sørensen.

Nu skal vi lære af den her fejlvurdering

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen