10 gode råd til at undgå stress og sygdom på ferien

Sommerclassic: Sådan undgår du at lade stress ødelægge din ferie

Rigtig mange af os kan ikke lægge hverdagens stress bag os, når vi har ferie. (Foto: Colourbox.com)
Rigtig mange af os kan ikke lægge hverdagens stress bag os, når vi har ferie. (Foto: Colourbox.com)

Stress er en folkesygdom. Og mere end 300.000 andre danskere har inden for de sidste måneder haft så travlt, at de har udviklet symptomer på stress.

De ser frem mod sommerferien, der tjener som et livgivende hvil mellem hverdagens mange pligter, men rigtig mange tager stressen med på ferie, hvilket går ud over det, der skulle have ladet batterierne op.

Måske får du influenza efter første nat på feriestedet, eller også føler du dig træt og uengageret og trist, når du er ankommet til feriestedet. Det kan også være, at du let lader dig irritere over alting og ingenting og dermed bliver en byrde for de mennesker, der havde glædet sig til at tilbringe ferien sammen med dig.

LÆS OGSÅ: Den største stressfaktor på ferien

Men du kan gøre en række ting for at undgå, at ferien bliver en katastrofe, siger Birgitte Dam Jensen, der er konsulent og foredragsholder.

Hun er uddannet kropsterapeut med speciale i chok og traume og har undervist og coachet i Det Danske Forsvar siden 2005, hvor hun blandt andet har været med til at opbygge og udvikle Forsvarets uddannelse i gidseloverlevelse.

Så voldsomme stresselementer udsættes kun de færreste af os på ferien, men Birgitte Dam Jensen har tilegnet sig en enorm viden om stress, og hvordan man kommer den til livs.

Her følger ekspertens ti gode råd, som gør din ferie bedre.

Før ferien
Når vi gennem længere tid har haft travlt og har udviklet belastningssymptomer på grund af stress, er det godt at få trappet ned for stressen inden ferien. Stressresponsen er kroppens måde at producere store mængder af energi, så vi kan klare krævende udfordringer. Det er en undtagelsestilstand, som fra naturens sideer beregnet til at være aktiv, i den tid det tager at håndtere en akut krise. Den er ikke designet til at være aktiv i uger eller måneder. Hvis den er det det, vil det belaste vores fysisk og psykiske velbefindende.

Råd 1. Prøv i dagene op til ferien at få slappet af. Få gerne sovet 8-9 timer om natten. Få også gerne motioneret lidt. På denne måde brændes de hormoner af, der forårsager stressen.

Når vi arbejder hårdt kan vi, som kompensation, udvikle overspændte forventninger til vores ferie. Men disse høje forventninger kan blive en kilde til stress, hvis f.eks. ferien, vejret, eller hotellet skulle vise sig ikke at være, som vi havde forestillet os.

LÆS OGSÅ: Trend i Tokyo: Få renset ørerne af en professionel

Råd 2. Prøv at være realistisk i dine forventninger til ferien og juster gerne på dine ferieplaner og drømme. Tale med de personer du skal rejse sammen med og få afstemt, hvad I hver især har af forventninger til ferien og til hinanden.

På ferien
Ankomsten til et feriested vil ofte være mere eller mindre stressende. Temperaturen er anderledes, vi bliver måske længere oppe om aftenen, maden er anderledes, hotelværelset føles måske fremmed de første par dage, etc.

Råd 3. Tag den gerne med ro de første par dage og undgå krævende oplevelser. Hvis du har været stresset inden du tog på ferie, så har kroppen brug for lidt ekstra ro og fred til at omstille sig til de nye forhold.

Når vi er ankommet på ferien, kan vi for alvor mærke, om vi bliver ramt af eftervirkningerne fra stress - samt hvor meget og hvordan. Dette kan skabe yderligere stress,fordi vi kan føle, at vi skuffer andres forventninger.

Råd 4. Tal med dem du rejser sammen med og fortæl dem, hvordan du har det. At det er eftervirkninger af stress og ikke et udtryk for, at du ikke har lyst til at være på ferie. Fortæl dem, hvad de kan forvente sig fra dig og find løsninger sammen, som tilgodeser jeres forskellige behov.

Når vi er stressede gennem længere tid, har vi udskilt stresshormoner i store mængder og produceret meget energi. Dette koster på kroppens ressourcer. Derfor skal vi sætte tilbage ind på kroppens konto, i form af næring.

Råd 5. Spis sundt. Det vil sige godt med protein, sundt fedt (fisk, sunde olier, avokadoer, nødder), masser af grøntsager og frugt. Undgå friturestegt mad samt for meget sukker og alkohol. Få godt med fibre. Drik rigeligt vand - især hvis der er varmt på feriemålet. Husk at spise morgenmad.

Hvis du bliver syg ...
Det skyldes, at vores immunforsvar bliver svækket, når vi er stressede gennem længere tid. Stress-hormonerne har været med til beskytte kroppen og holde humøret oppe, mens vi har haft travlt. Men når vi endelig får mulighed for at slappe af, forsvinder stresshormonerne og kroppen er nu uden forsvar overfor sygdomme.

Råd 6. Få hvile og få sovet. Accepter du er syg i stedet for at prøve at gennemføre et ferieprogram, som du alligevel ikke kan nyde. Dit immunforsvar bliver hurtigere stærkt igen, hvis du fjerner det, der kan virke stressende og får slappet godt af.

Hvis du bliver træt og trist ...
Årsagen er, at stressen har opbrugt kroppens ressourcer, så batterierne er kørt flade. Dette gør, at din krop er energiforladt, og at dit humør mangler engagement og nysgerrighed.

Råd 7. Få slappet af. Tag et par dage, hvor du tillader dig selv at hvile og at sove en halv time, hver gang du er træt. Få rigeligt med søvn. Få gerne beroligende massage. Når vi bliver masseret roligt, udskiller kroppen en række helbredende hormoner, der hjælper til dens restitution.

Råd. 8. Få gerne lidt blid motion. Gå ture, svøm og leg med børnene i poolen. Din krop har godt at få energi og blodomløb. Stop når du bliver træt.

Hvis du er irriteret eller aggressiv ...

Hvis du har været stresset gennem længere tid, kan din krop være fyldt med stresshormoner og energi, hvilket er det samme som at være i en konstant alarmberedskab. Det kan gøre dig irriteret eller sensitiv, hvis du pludselig med djævlens vold og magt skal slappe af. Der er ikke noget galt med dig. Du har bare meget energi og meget uro på grund af stresshormoner.

Råd 9. Stresshormoner skal brændes af, før end alarmberedskabet kan sænkes. Undgå 'afslapning' på stranden, hvis du kan mærke, at det vil stresse dig yderligere. Få motioneret så du får skabt afløb for energien. Løb, svøm, tag en dykketur eller find en klatrevæg. Du vil opdage, at din krop bagefter lettere falder til ro.

Råd 10. Når kroppen er i alarmberedskab, vil vores hjerne sommetider bilde os ind, at det er vigtigt a vi tjekker email og telefon hele tiden. Tænk lidt over dine prioriteter i tilværelsen. Hvor vigtige er dine relationer til dem, du er på ferie med? Hvor vigtigt er det at få slappet og passe på dit helbred? Vælg at være nærværende og sluk for computer og telefon.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere