Prøv kræfter med søfarten

Se, hvor godt du vil egne dig som shippingmand i et interaktivt spil eller sæt dig i stolen og få en sømandstatovering på M/S Museet for Søfart i Helsingør

Rummet er fuld af navigationsudstyr, der bliver brugt på havet. På skærmene bliver man introduceret til, hvordan man bruger de forskellige instrumenter og får lov at prøve en digital udgave af dem. Foto: Thijs Wolzak
Rummet er fuld af navigationsudstyr, der bliver brugt på havet. På skærmene bliver man introduceret til, hvordan man bruger de forskellige instrumenter og får lov at prøve en digital udgave af dem. Foto: Thijs Wolzak

I det store rum med skæve vægge og et gulv, der hælder for at give en illusion af at være på et skib, sidder tre drenge ved hver deres skærm.

De ligner ikke typiske museumsgæster, men de er alle tre opslugt af det spil, som de er i gang med at spille på hver deres lille touchskærm.

De små skærme er monteret på en lang række med udsigt til en stor skærm, der viser et digitalt verdenskort med små prikker, der flytter sig alt efter skibenes placering i verden.

Se også: Vi er vilde med miniferier

 

Drengene kigger få gange på den store skærm for at se, hvor de befinder sig på det digitale verdenskort med deres skib.

Spillet handler om at sejle råstoffer rundt i hele verden og derigennem tjene fiktive penge.

- Det er, som om drengene er bestilt til at sidde her. Det kan ikke passe bedre med det, som vi gerne vil opnå med det interaktive shippingspil, siger Benjamin Asmussen, der er museumsinspektør på M/S Museet for Søfart og forsker i Danmarks og Kinas søhandel i 1700-tallet og i dag.

Få en tatovering
Museet vil nemlig med det interaktive spil formidle udstillinger på en måde, så de fanger opmærksomheden hos en målgruppe, som sjældent lægger vejen forbi.

Spillet er en del af udstillingen ’Hele verden i din indkøbskurv’, der sætter fokus på søfart i dag, og det er en af de i alt otte faste udstillinger på M/S Museet for Søfart i Helsingør.

M/S Museet for Søfart er tegnet af BIG, Bjarke Ingels Group, og det har i den grad været med til at sætte det danske museum på verdenskortet. Foto: Flickr/News Oresund
M/S Museet for Søfart er tegnet af BIG, Bjarke Ingels Group, og det har i den grad været med til at sætte det danske museum på verdenskortet. Foto: Flickr/News Oresund
 

I et nyt rum under jorden på museet, er der midt i det hele placeret en tatoveringsstand.

Der er fire gamle stole, en skærm, en lampe og en glasmontre med billeder af forskellige sømandstatoveringer. På en af stolene sidder en dreng på 12 år og ’tatoverer’ et hjerte med ordet 'mor' på sin arm.

Ved siden af stolen står tre ældre besøgende, der alle kigger interesseret på, mens tatoveringen bliver tegnet.

På en skærm kan man vælge den tatovering, man vil have.

Herefter bliver tatoveringen projekteret ned på et bord ved hjælp af en lampe, og så man kan tegne efter stregerne på sin arm.

Se også: Skævt og charmerende  

Tatovørsalonen er en del af formidlingen i udstillingen ’Porten til verden’, der handler om det miljø, der er på havnen, inden sømændene drager af sted.

Rummet skal forestille en havn, hvor der altid er et virvar af mennesker, ludere, lommetyve, tatovører og havnearbejdere i tusindvis, der knokler med lastning og losning inden afrejse.

- Ideen er, at de besøgende bliver statister i udstillingen for de næste, der kommer forbi.

- På den måde bliver gæsterne en del af den interaktive udstilling og en del af fortællingen, fordi de er med til at skabe liv på ’havnen’, forklarer museumsinspektøren.

Tatoveringsstanden står midt i udstillingen. Her kan man vælge sin egen sømandstatovering. Der er næsten altid kø ved stolene, der tiltrækker besøgende i alle aldre. Foto: Thijs Wolzak
Tatoveringsstanden står midt i udstillingen. Her kan man vælge sin egen sømandstatovering. Der er næsten altid kø ved stolene, der tiltrækker besøgende i alle aldre. Foto: Thijs Wolzak
 

På museet findes også udstillinger, der ikke inddrager brugerne. F.eks. er her verdens største model af et containerskib og en bøje, der bevæger sig lige så stille frem og tilbage, så man føler, at man er ude på havet, når man kigger på den.

Her handler det ikke om interaktivitet, men om at få sanserne i brug og på denne måde få en oplevelse.

Da vi når tilbage til det første rum med det interaktive shippingspil, er der kommet endnu flere museumsgæster til.

Nogle spiller shippingspillet, mens andre kigger med over skuldrene, og nogle igen står og snakker om, hvad spillet mon går ud på.

Så spillet har tydeligvis den ønskede effekt om at fange museumsgæsternes opmærksomhed og skabe en diskussion omkring spillet, men også omkring shipping og søfart.

1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere