Fitte ferie-deller: Sådan holder du formen i ferien

Hvis du vil bibeholde din styrke og muskelmasse i ferien, bliver du nødt til at lette måsen fra liggestolen, lyder rådet fra en fysioterapeut

Det er ikke meget træning, der skal til, hvis man vil holde sin træning ved lige på pool-ferien. Foto: Monalyn Garcia
Det er ikke meget træning, der skal til, hvis man vil holde sin træning ved lige på pool-ferien. Foto: Monalyn Garcia

For mange danskere er sommerferien netop begyndt, og for næsten ligeså mange betyder det komplet afslapning med fødderne oppe i havens hængekøje eller på en liggestol i sydens sol.

Men selvom er ferietiden er en god mulighed for at lægge dagligdagens stress og jag på hylden for en kort stund, så er det faktisk en dårlig idé at droppe træningen helt i ferien. I hvert fald hvis man vil undgå at skulle starte forfra, når afslapningen er overstået, og hverdagen kalder igen.

Det fortæller Rasmus Elsborg, der arbejder som fysioterapeut hos Fysio Danmark med speciale i idrætsfysioterapi. Fysioterapeuten påpeger dog, at man ikke behøver at fortsætte træningen på fuld styrke under ferien.

- Det er jo ikke nødvendigvis på ferien, at man bliver stærkere, sundere eller virkelig gør en forskel, men lidt har også ret. Husk på, at vi alligevel børster tænder to gange hver dag for at holde tænderne ved lige og 'i form', så forsøg at gøre det samme med resten af kroppen og den mentale sundhed. Det er ikke så meget, der skal til.

Mark Wahlberg skipper ikke træningen, selvom han er på ferie. Foto: AP/Jason Decrow Ferie - 2. jan. 2018 - kl. 21:53 Sådan holder Hollywood-hunk vaskebrættet ved lige

Kolde drinks ved poolen eller hård træning i solen
For mange lyder tanken om at træne, når det er allervarmest måske uoverskueligt, og derfor er det fristende at snuppe sig en drink ved poolen i stedet, så derfor råder Rasmus Elsborg til, at man ændrer sin træning i ferien, så motionen bliver integreret på en anden måde end til dagligt.

- Lav noget, du kan lide, og uddeleger én dag til hvert familiemedlem, som kan foreslå en aktivitet. Laver I ting, som I kan lide at gøre i fællesskab, gør I det garanteret både i længere tid og har det sjovere, siger Rasmus Elsborg og fortsætter:

- Hvis I skal på badeferie, så kan I gå eller cykle til stranden, så er I allerede godt i gang. Lav konkurrencer, når I er på stranden; svøm om kap, løb om kap i vandet, leg med børnene i sandet, spil fodbold/volleyball, og vær aktiv. Så har du garanteret været aktiv i mere end de 30 minutter, som Sundhedsstyrelsen anbefaler.

- Eller meld jer til noget, I ikke har prøvet før, tag på vandretur, en tur med mountainbiken eller ud at snorkle. Feriesteder vrimler ofte med gode aktivitetsmuligheder, så I kommer ud over jeres komfortzone og samtidig får en fed oplevelse.

Se også: Fitness-manien fortsætter: Lufthavn åbner gratis træningscenter ved gaten

Så lidt kræves der
Ifølge fysioterapeuten viser studier, at hvis man vil bibeholde sin muskelmasse og styrke, så er det nok at træne blot en enkelt gang om ugen med reduceret intensitet.

- Så hvis du er i god form, så prøv at holde fast i formen - der skal ikke så meget til, lyder det fra Rasmus Elsborg, der påpeger, at man skal huske at holde styr på sin væskebalance - især når man træner i varmen.

- Den generelle tommelfingerregel i forhold til træning i varmen er, at du bør drikke en liter vand i timen. Der er ingen præstationsfremmende effekt ved at drikke mere end dit svedtab, så undlad overhydrering ved at drikke så meget, at vægten stiger under træning. Kroppen kan maksimalt optage 1000-1200 ml væske i timen, og dette bør være din øvre grænse, selvom dit svedttab er større, forklarer Rasmus Elsborg.

Se også: Sommerklar med Anne Bech: Sådan holder du maven flad på ferien

1 af 2 Det er ikke meget træning, der skal til, hvis man vil holde sin træning ved lige på pool-ferien. Foto: Monalyn Garcia
2 af 2 Det er ikke meget træning, der skal til, hvis man vil holde sin træning ved lige på pool-ferien. Foto: Monalyn Garcia
4 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere