Flyselskabet British Airways er i den grad kommet i strid modvind, fordi de har annulleret en lang række rejser til Tel Aviv i Israel og Dubai i De Forenede Arabiske Emirater, fordi billetprisen var for lav.
Det skriver BBC ifølge Standby.dk.
Ifølge Ali Shah, der er rejseagent hos ’Travel Up’, ligger den normale billetpris på de omtalte rejser på 200 pund (cirka 1700 kroner), men den 11. og 12. juni blev de solgt til blot ét pund plus lufthavnsskatter.
British Airways bekræfter fejlen, men vil ikke oplyse, hvor mange passagerer der har fået annulleret deres billetter. Ali Shah fortæller dog det britiske medie, at minimum 2000 af hans kunder vil blive berørt af fejlen.
- Det er meget tarveligt over for kunderne, som har bestilt billetterne i god tro og naturligvis regnede med at få dem godkendt, men jeg forstår også godt British Airways problem. Det er en menneskelig fejl.
Ifølge rejseagent Ali Shah vil alle berørte kunder blive kontaktet af British Airways, som tilbagebetaler den betalte billetpris samt tilbyder et gavekort på 100 pund (850 kroner).
Emin betalte 21.000 kr. for rejse: - Madrasserne var klamme og der lugtede af pis
Rasende kunder
En af de berørte kunder er Ash Gubbay fra London, som fortæller BBC, at han havde bestilt en tur/retur-billet til Tel Aviv for 195 pund, men at han nu bliver nødt til at betale omtrent 1000 pund i stedet.
- Jeg er virkelig skuffet over British Airways. Hvis jeg ville have annulleret mine billetter, ville det helt sikkert ikke have været muligt, men det virker til, at de bare kan gøre, hvad de vil.
En anden uheldig kunde ved navn Esther Vadia fortæller BBC, at hun mister 1000 pund (8500 kroner) på grund af flyselskabets fejl, fordi hun nu ikke har råd til at købe nye - og dyrere - billetter, og derfor mister de penge, hun har brugt på hotelværelser for syv personer på den planlagte familieferie i Tel Aviv.
Esther Vadia havde betalt 167 pund for seks af billetterne og sidenhen 197 pund for endnu en billet til hendes søn. Alle syv billetter er nu blevet annulleret.
- Hvis man går i supermarkedet og køber noget på tilbud, kan de ikke bagefter komme og sige, man skal give dem varen tilbage. Så hvorfor kan et flyselskab gøre det?, spørger hun og påpeger, at hun ikke mener, at billetterne var så billige, at hun kunne have gættet sig til, at det var en fejl.
Hovsa! Gavekortet udløb: Nu kræver hun 4500 kroner tilbage
God tro
BBC’s finansreporter Brian Milligan oplyser til sit eget medie, at flyselskabets ret til at annullere billetter kommer an på, hvorvidt prisen var åbenlyst for lav og om kunderne handlede i ’god tro’ eller ej.
- Hvis de var enormt billigere end tilsvarende billetter hos andre selskaber, kunne British Airways argumentere for, at det var en ensidig fejl, men problemet for British Airways er, at en hurtig søgning online viser flere fly fra London til Tel Aviv på tilbud til omkring 125 pund, fortæller finansreporteren, som påpeger, at den samlede udgift på 195 pund hos British Airways derfor ikke kan betragtes som ’åbenlyst fejlagtig’.
Heller ikke James Daley, der er direktør for ’Fairer Finance, mener, at British Airways kan slippe afsted med aflysningerne.
- Jeg kan ikke se, hvordan British Airways skulle kunne slippe for at anerkende billetterne. Det er jo deres fejl. Men det koster nok en retssag af få det afgjort.
British Airways beklager i en skriftlig udtalelse hændelsen, som de kalder ’yderst sjælden’:
- Fejl som denne er yderst sjældne, og hvis de sker, er der i kontraktloven ingen forpligtende kontrakt mellem parterne. Vi har undskyldt til kunderne og desuden givet dem gavekort for deres forståelse.
Jesper købte flybillet til 1 krone: Spies annullerede rejsen