Flyselskab får hjælp med grøn betingelse: Skal give plads til tog

For at få adgang til et statslån på syv milliarder euro må Air France nedlægge ruter, der ifølge regeringen sviner mere end de gavner

Coronakrisen har også ramt Air France hårdt. Ifølge BBC opretholder selskabet kun fem procent af sine normale ruteflyvninger. Arkivfoto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix
Coronakrisen har også ramt Air France hårdt. Ifølge BBC opretholder selskabet kun fem procent af sine normale ruteflyvninger. Arkivfoto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix

Det mest miljøvenlige flyselskab. Det er, hvad Air France ifølge Frankrigs økonomiminister Bruno Le Maire skal udvikle sig til at blive, og mandag blev den franske regerings plan godkendt af EU.

Regeringen har dermed fået grønt lys til til at give det nødlidende flyselskab et statslån på syv milliarder euro med en ganske særlig, miljørigtig betingelse.

For at få adgang til lånet skal flyselskabet nemlig give bedre plads til togrejser i fremtiden. Air France skal derfor skære i antallet af korte indenrigsruter, der kan nås på under 2,5 time i tog.

Det skriver BBC, der citerer radiostationen France Inters interview med økonomiministeren.

– Det er åbenlyst, at en række indenrigsruter ikke længere kan retfærdiggøres i dag, siger Bruno Le Maire ifølge BCC i interviewet og tilføjer:

– Når du kan rejse med tog på mindre end 2,5 time, så kan det ikke retfærdiggøres at tage et fly.

Se også: Flamingoer i tusindvis indtager storby

CO2-udslippet skal ned
Ifølge Business Traveler må Air France stadig gerne flyve de korte distancer, men det skal i så fald ske med passagerer, der skal rejse videre med andre fly.

Mediet skriver, at kravet bl.a. ventes at få betydning for selskabets ruter fra Paris til Lyon, Bordeaux og Nantes.

I interviewet med France Inter giver Bruno Le Mair udtryk for, at det i hans øjne er oplagt at tænke miljøet med ind i den økonomiske genrejsning af landet.

Han nøjes da heller ikke med at kræve, at Air France bliver det mest miljøvenlige flyselskab, men sætter også et konkret mål på. Ifølge Business Traveler skal flyselskabets CO2-udslip i 2030 ligge 50 procent lavere end i 2005.

Se også: Belgisk borgmester vil bekæmpe trængsel på stranden med strandpas

3 kommentarer
Vis kommentarer