Flyselskaber raser over langfingrede passagerer: 'Det er et stort problem'

Flere flyselskaber har fået nok af, at deres passagerer på første klasse i stigende grad stjæler

Flere flyselskaber kæmper med rejsende på første klasse, som stjæler sengetøjet med i tasken, når de forlader flyet. Foto: Ole Steen
Flere flyselskaber kæmper med rejsende på første klasse, som stjæler sengetøjet med i tasken, når de forlader flyet. Foto: Ole Steen

Man skulle umiddelbart ikke tro, at folk, der rejser på første klasse på flyet, ville have problemer med at betale for deres eget sengetøj, men ikke desto mindre rapporterer flere flyselskaber, at de har problemer med langfingrede rejsende, som stjæler puder, dyner og tæpper med, når de forlader flyet.

Det skriver rejse- og nyhedsmediet Skift.

Det er især flyselskaberne British Airways, United Airlines og American Airlines, som i stigende grad bliver ofre for passagerernes rapseri. Disse tre flyselskaber har nemlig alle for nyligt opgraderet sengetøjet på første klasse, så dynerne og puderne nu er fra luksusmærkerne Saks Fifth Avenue, The White Company og Casper.

- Det er et stort problem lige nu. Der er en vis nyhedsværdi ved produkterne. Alle vil have dem med sig hjem, siger Nich Richards, som er direktør for 'premium services' hos American Airlines, der indførte Saks Fifth Avenue-sengetøj for to år siden, til Skift.

Også hos British Airways, der har investeret op mod 3,5 milliarder kroner i forbedringen af rejseoplevelsen på første klasse ved at købe luksussengetøj fra The White Company, er de rasende over, at deres passagerer har for lange fingre:

- Folk siger: 'Åh, hvor er The White Companys sengetøj vindunderligt', og så stjæler de det simpelthen med fra flyet, hvilket ikke er meningen. Det her er bestemt ikke billige varer, siger Harry Zalk, som er kommerciel direktør i Matrix, som matchede British Airways med The White Company.

Se også: Takt- og tone-ekspert: Det må du stjæle fra hotelværelset

Leder efter en løsning
Det er angiveligt både tæpper, underlag, puder og dyner, som passagerer fristes til at stjæle med, når de forlader flyet. Det er uvist, hvordan de rejsende formår at skjule de forholdsvis store tilbehør til soveværelset uden at blive opdaget.

Ifølge Harry Zalk er det fordi, at flypersonalet ofte kigger den anden vej og lader som ingenting.

- Der er noget ved miljøet på business- og første klasse, som gør, at kabinepersonalet ikke siger nej, og at flyselskaberne i mange tilfælde heller ikke siger nej. Jeg er sikker på, at der er episoder, hvor rejsende er blevet fanget på fersk gerning, men hvor personalet har vendt det blinde øje til, fordi de ikke har lyst til at fortælle en førsteklasses rejsende, hvad de må og ikke må.

Ikke desto mindre leder flyselskaberne efter løsning på problemet, der potentielt kan udvikle sig i et million-tab.

United Airlines har f.eks forsøgt at lægge en dæmper på problemet ved at sætte deres sengetøj fra Saks Fifth Avenue til salg på deres hjemmeside, og derudover har de indført nye procedurer således, at flypersonalet fremover skal minde passagererne på første klasse om, at sengetøjet skal blive liggende ved endt rejse:

- Vi håber, du nød puderne, tæpperne og sengetøjet på din flyrejse. Vær venlig at sikre dig, at du har efterladt disse varer om bord, inden du forlader flyet, lyder det ved landing, hvis man rejser på første klasse med United Airlines.

Se også: Flyselskab opfordrer passagererne til at stjæle

48 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere