Flyselskaberne skruer ned: Så skrabede er fremtidens budgetfly

Ingen skærme, mindre benplads og sæder, der ikke kan lænes tilbage

Flybranchen er presset, så fremtiden byder på mere skrabede fly. Foto: Colourbox
Flybranchen er presset, så fremtiden byder på mere skrabede fly. Foto: Colourbox

Er du en af dem, der synes, det er voldsomt irriterende, når ham foran læner sit sæde tilbage og maser dine knæ op i fosterstilling? Så skal du bare flyve med British Airways. I deres nye kortdistance-fly kan sæderne nemlig slet ikke lænes tilbage.

På flyture, der er kortere end fire timer, er det altså slut med den tilbagelænede passagerstil. Det skriver en række udenlandske medier, heriblandt lonelyplanet.com.

Det er dog ikke bare for at gøre dem, der er trætte af lidt for tilbagelænende medpassagerer glade. Det er primært for at spare penge, at flyselskabet dropper læne-funktionen. Besparelsen vil de ifølge lonelyplanet.com bl.a. lade komme fremtidige passagerer til gode i form af flere billige flyrejser.

Hos flere af lavprisselskaberne, bl.a Ryanair og Easyjet, har de da også droppet læne-funktionen for længst. Sæderne skulle så være let tilbagelænet i forvejen, så man dog ikke er tvunget til at sidde helt opret.

- Argumentet er, at sæderne er mere komfortable for passagererne, fordi de i et tætpakket fly ikke behøver bekymre sig om, at andre læner sædet tilbage i dem, siger Brian Sumers, flyjournalist på rejseanalyse-sitet Skift til marketwatch.com.

Se også: Nyt studie: Vi gider ikke sidde i denne side af flyet

Skærmene forsvinder
Selskabernes sæde-besparelse er blot det seneste af en række ændringer på især de fly, der bliver brugt til korte ruter. Udover mindre benplads, mindre sæder og nul gratis mad, har flere flyselskaber - blandt andre American og United Airlines - fjernet skærmene i flysæderne.

At læne sig tilbage og se en film er ellers noget af det, rigtig mange får flyvetiden til at gå med. Men fremover kan du altså blive nødt til at se film på din egen telefon, tablet eller computer. Der er selvfølgelig rigtig mange af os, som alligevel sidder og fedter med vores egne elektroniske dimser. Ifølge theverge.com siger American Airlines selv, at hele 90 procent af flypassagererne i USA har en telefon eller tablet med ombord.

Den nyeste globale passagerundersøgelse fra den internationale forening for flyselskaber IATA viser da også, at 42 procent af os ligefrem foretrækker at se på vores egen skærm. Den resterende halvdel, der foretrækker sædeskærme, må følge trop eller klare sig med gammeldags, analog underholdning. 

Se også: Norwegian skærer en time af flytiden til Bangkok

Streaming vejer ikke noget
Flyselskaberne har dog ikke ikke tænkt sig at droppe den digitale underholdning ombord. Det er trods alt meget godt at beskæftige passagererne - der er bare lidt mere ro på bagsædet, når der er noget til at underholde folket, uanset om det er børn eller voksne. Du kommer bare til at skulle streame det til din egen telefon, tablet eller computer.

- Jeg tror, vi kommer til at se et stigende økonomisk pres for at fjerne in flight-underholdningen, som vi kender den i dag, især på korte distancer, siger Dan McKone, direktør for konsulentfirmaet L.E.K. til nytimes.com.

På den måde sparer selskaberne både penge på at skulle installere og vedligeholde skærmene, men de sparer også en del vægt. Og det betyder, at de kan bruge mindre brændstof på at flyve os rundt i verden. Også sæderne, der ikke kan lænes tilbage, skulle veje mindre. Så når vi sidder og brummer over den knap så komfortable flyvetur, kan vi i det mindste godte os over, at vi (måske) kan sætte lidt bonuspoint ind på klimakontoen.   

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen