Fræk misforståelse gør denne øl til kæmpe-succes

Øllen blev udsolgt på 10 minutter

Denne øl fra mikrobryggeriet Ljusdals Bryggeri har solgt som kold øl en sommerdag. Foto: Katollappland
Denne øl fra mikrobryggeriet Ljusdals Bryggeri har solgt som kold øl en sommerdag. Foto: Katollappland

Traditionelt er det svenskerne, der rejser over sundet for at købe billig øl i Danmark, men de kan tilsyneladende også rigtig godt lide deres egne øl. Og det har vakt lidt forundring.

En række svenske aviser spekulerer i, om den store succes, en nylanceret øl har haft, har noget at gøre med navnet på øllen.

Mikrobyggeriet Ljusdals Bryggeri lancerede for nylig øllen 'Kåtöl'. Øllen blev udsolgt på under en dag gennem det statskontrollerede, svenske Systembolaget.

En liderlig øl
'Kåt' på svensk betyder 'liderlig', og 'öl' betyder naturligvis 'øl'.

Men bryggeriet direktør, Per Löfgren, afviser, at navet betyder 'liderlig øl'. Han mener, at der er tale om en fejl i oversættelsen.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Per Löfgren forklarer til Lonely Planet, at navnet 'Kåtöl' kommer fra det samiske telt 'kåta', hvor man kan drikke øl. Og logoet på etiketten viser da også et telt.

På dansk ville øllens navn altså være noget i retning af 'samisk teltøl'.

Udsolgt i en måned
Direktøren trækker på skuldrene over for den alternative og frækkere fortolkning af navnet og siger, at det ikke var bryggeriets intention bag navnet.

Han burde dog være glad for øllens salgssucces. Øllen har været udsolgt siden 1. februar og er først tilbage på hylderne i næste uge.

Se også: Internationalt flysselskab hylder en af de største danske skuespillere nogensinde

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen