Gigant-asteroide passerer Jorden fredag: Her kan du se den

Den største asteroide nogensinde flyver forbi Jorden fredag

Florence suser forbi Jorden fredag. Foto: Alamy Stock Photo

Knap nok er den totale solformørkelse, som blev et rejsemål for mange mennesker, overstået, før vi igen kan se frem til en spændende kosmisk begivenhed.

Den 1. september flyver en gigantisk asteroide kaldet Florence forbi Jorden. Det er den største asteroide, der har passeret vores planet så tæt på, siden NASA først opdagede og begyndte at observere det, man kalder nærjords-objekter. Det skriver Travel and Leisure.

Se også: Strategi mod klatrende turister på ruin: Ruiner dem!

- Selv om mange asteroider har passeret tættere på Jorden, så vil Florence være den største, siger Paul Chodas, der er chef for NASA's Center for Near-Earth Object Studies.

Fang et glimt
Den store rumsten er opkaldt efter Florence Nightingale og er omkring 4,3 kilometer lang. Selv om afstanden til Jorden vil være omkring syv millioner kilometer, så kan du stadig opleve denne sjældne begivenhed.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Florence passerer Jorden i en afstand af syv millioner kilomter, så der er ingen fare på færde. Foto: NASA

På grund af asteroidens størrelse, klarhed og relativt langsomme fart vil amatørastronomer være i stand til at fange et glimt af Florence gennem små teleskoper.

Florences passage vil give forskere mulighed for at studere asteroiden og give indblik i solsystemets oprindelse og tilblivelse.

Her kan du se den
Florence officielle navn er Asteroid 1981 ET3, og den blev først opdaget af et observatorium i Australien i 1988, og den vil ikke passere Jorden så tæt på igen før år 2500.

Hvis du selv er interesseret i at se asteroiden, vil Florence fra fredag og nogle nætter frem passere gennem stjernebillederne mod syd, hvor den flyver gennem Sydlige Fisk, Stenbukken, Vandbæreren og Delfinen.

Hvis du ikke har dit eget teleskop, kan du se asteroiden via Virtual Telescope Project eller via webcast fra Bareket Observatory i Israel.

Se også: Middelalderby invaderet: Berømt feriedestination smækker portene i