Gode nyheder: Snart kan vi flyve grønt i Danmark

De teknologiske muligheder stormer i disse år frem, og snart kan vi i Danmark producere grønt brændstof til al indenrigsflyvning.

Snart kan du måske have helt ren klima-samvittighed, når du flyver i Danmark. Foto: DAT
Snart kan du måske have helt ren klima-samvittighed, når du flyver i Danmark. Foto: DAT

Det er ganske muligt, at vi danskere i slutningen af dette årti vil kunne flyve indenrigs med ekstra god samvittighed. Den teknologiske udvikling betyder nemlig, at vi blot er fem år fra at være selvforsynende med CO2 neutralt flybrændstof.

Og årsagen til dette er den nok allervigtigste brik i klimapuslespillet kaldet ’Power to X’.

Begrebet dækker over en teknologi, hvor grøn energi fra eksempelvis vindmøller bruges til at udvinde brint fra vand, der sammen med CO2 kan omdannes til et grønt brændstof, der én til én kan erstatte det fossile brændstof, som fly i dag er afhængigt af.

I processen kan man også lave CO2-neutral plastik samt bruge varmen fra produktion til at dække halvdelen af Danmarks fjernvarmeforbrug.

Det er med andre ord ret smart og en game-changer i den grønne omstilling.

Det fortæller Henrik Wenzel, som er professor og centerleder på Institut for Kemi, Bio og Miljøteknologi på Syddansk Universitet.

Grøn indenrigsflyvning
Han uddyber, at vi i Danmark netop nu er på vej med den første fabrik til produktion af grønt flybrændstof, der med udgangspunkt i Power to X-teknologien kan omdanne biogas til grønt flybrændstof i mængder, der kan dække al indenrigsflyvning i Danmark.

På den måde vil det være muligt at flyve fra København til Aalborg uden at belaste klimaet mere, end havde man taget et elektrisk tog.

Artiklen fortsætter under billedet...

Det er fly som dette fra flyselskabet DAT, som måske snart vil få grønnere brændstof. Foto: DAT
Det er fly som dette fra flyselskabet DAT, som måske snart vil få grønnere brændstof. Foto: DAT
 

Til august vil det blive offentliggjort, hvor den kommende fabrik til produktion af grønt flybrændstof kan komme til at ligge, og fra første spadestik til de første fly kan få grønt brændstof, forventer Henrik Wenzel, at der vil gå fem år.

Når det netop er afgørende at få udviklet et grønt flybrændstof skyldes det, at fly modsat biler ikke vil kunne drives af batterier, og at der ofte ikke findes et reelt alternativ til at flyve, når vi skal hurtigt fra A til B eller rejse langt væk.

Glæde hos flyselskabet
Hos det danske flyselskab DAT, der bl.a. flyver indenrigsruter mellem København og Aalborg samt Bornholm glæder direktør og luftkaptajn Jesper Rungholm sig over udviklingen. Han fortæller, at han hellere end gerne allerede nu ville skifte til en grønt brændstof, hvis det kunne lade sig gøre rent praktisk og økonomisk.

- Vi kan næsten ikke vente til, det her bliver virkelighed. Det er fantastisk, at vi i Danmark kan gå forrest med et projekt som dette her, siger Jesper Rungholm, der har foreslået regeringen, at ruten København-Bornholm allerede nu bliver verdens første grønne flyrute.

Om DAT - Danmark indenrigsfly

  • DAT er et familieejet firma med base i Vamdrup, der ligger sydvest for Kolding.
     
  • Det blev grundlagt i 1989 af Kirsten og Jesper Rungholm. Jesper Rungholm er CEO og flyver også selv som kaptajn.
     
  • I de første år fløj flyselskabet kun fragt.
     
  • DAT startede med charterruter i 1994 og fik rutetrafik i 1996.
     
  • Mere end en million passagerer om året flyver hvert år med DAT.
     
  • De har mere end 20 fly, og DATs flåde består af modellerne ATR42 / 72, MD80 og Airbus A320.
     
  • DAT flyver på en række forskellige ruter i Danmark, Finland, Norge, Tyskland og Italien.
     
  • Billetter starter fra 199, - en vej.
     
  • DAT et et af de første flyselskaber til at have neutraliseret deres CO2-aftryk på indenrigsruterne. Med initiative IFLYGREEN kompensere de nemlig med 110% af deres CO2-udledning ved indenrigsflyvninger ved at plante træer.

Du kan se alle DATs ruter i Danmark - og de skarpe priser - lige her

Udfordringen er blot, at det grønne brændstof, der i dag kan produceres, er cirka fem gange dyrere end den almindelige brændstof.

- Det vil kræve, at vi løfter i fællesskab og deles om regningen, men det ville virkeligt være et kraftfuldt signal at sende, siger han og uddyber, at chancen for at få succes med Power to X – lige som det skete med det danske vindmølleeventyr – er afhængigt af hjælp fra staten.

Artiklen fortsætter under billedet...

Jesper Rungholm er både CEO og kaptajn i flyselskabet DAT, og er en af de varmeste fortalere for klimavenlig flytransport i Danmark. Foto: DAT
Jesper Rungholm er både CEO og kaptajn i flyselskabet DAT, og er en af de varmeste fortalere for klimavenlig flytransport i Danmark. Foto: DAT
 

Prisen stiger – men ikke meget
Når den danske fabrik til grønt flybrændstof er i fuld produktion, anslås det, at prisen pr. liter vil lande på cirka det dobbelte af de fossile brændstoffer. Men da udgiften til brændstof kun udgør ca. 20-25 af prisen på en flybillet, vil det ikke være den store prismæssige ændring, fortæller Jesper Rungholm.

- For en flybillet til Bornholm fra København vil det betyde en prisstigning på omkring 30-40 kr., og det er jeg sikker på, at folk gerne vil betale, siger han og uddyber, at det faktisk allerede i dag er mere CO2-venligt at tage flyet til Bornholm end færgen, da DAT kun bruger 8-10 liter brændstof pr. passager.

Fabrikken til flybrændstof vil dog blot være første skridt på vejen mod en kraftig reduktion af Danmarks samlede CO2-udledning.

Folketinget har nemlig vedtaget og planlagt to enorme energiøer i hhv. Østersøen og Nordsøen, hvor der skal produceres grøn energi til kommende Power to X-anlæg, der på sigt skal erstatte al brug af fossile brændstoffer i Danmark.

- Power to X er den afgørende nøgle til, at vi kan nå Danmarks klimamål om en 70 procents reducering af CO2 i 2030, og ikke mindst målet om helt at blive fra af fossile brændstoffer i 2050, siger Henrik Wenzel.

DATs ruter i Danmark

I Danmark flyver DAT på disse ruter:

  • Aalborg - København
     
  • København - Bornholm
     
  • Midtjylland - København
     
  • Aalborg - Bornholm
     
  • Århus - Bornholm
     
  • Billund - Bornholm

Se alle DATs ruter og de gode priser her

 

 

Dette er en annoncørbetalt artikel skrevet af Ekstra Bladets kommercielle journalister i samarbejde med DAT