Gode råd: Sådan falder du i søvn på flyet

Få otte gode råd til at falde i søvn i flyet - så undgår du nemlig jetlag

Foto: Det kan være svært at finde ro til at sove, når man flyver - men der er hjælp at hente. Foto: Brian Felix/Flickr
Foto: Det kan være svært at finde ro til at sove, når man flyver - men der er hjælp at hente. Foto: Brian Felix/Flickr

Jetlag er aldrig sjovt, og den bedste måde at undgå jetlag på er at sove på flyet.

Det kan være rigtig svært for nogen, men heldigvis er der hjælp af hente. 

For selvom et sæde på første klasse ifølge søvnspecialisten Carl Bazil er den bedste metode til en lille lur, så er der også gode råd at hente for passagerne på de almindelige sæder. Det skriver Travel and Leisure.

Se også: Far fløj business. Mor og børn sad på monkey class

Book billetten med omhu
Søvnspecialisten Natalie Dautovich råder til, at man vælger et fly, der ankommer tidligt på aftenen.

Det gør det nemlig lettere at holde sig vågen til klokken 22.00, der er det anbefalede tidspunkt at gå i seng på, når man besøger en destination med en anderledes tidszone.

Sæt uret
Det kan være smart at sætte sit ur, så snart man stiger ombord på flyet. Uret skal stilles efter destinationens tidszone, for så begynder ens hjerne at indstille sig på den nye tidszone.

Tag melatonin
Melatonin er et hormon, som kroppen producerer naturligt omkring sengetid, men det kan også tages i tabletform og hjælper kroppen ind i drømmeland.

- Det kan hjælpe din krop med at tilpasse sig den nye tidszone, når du tager det på det tidspunkt, du gerne vil have til at være din nye sengetid, siger Carl Bazil til Travel and Leisure.

Spis, før du går ombord
Det er også en god ide at spise, før man sætter sig ind i flyet.

Ifølge Carl Bazil er det en del af døgnrytmen, at man fortæller kroppen, at nu er det spisetid.

Desuden slipper man så for at sidde og vente på flymaden, og man kan bare lægge sig til at sove med det samme.

Se også: Turist med røde ører: Sender 'tyvekoster' tilbage til europæisk storby

Brug sovemaske
Lys er ikke godt, når man skal falde i søvn, og derfor kan en sovemaske være en rigtig god ide. Det gælder nemlig om at undgå mest muligt lys. Også fra computere og telefoner.

Brug en nakkepude
- Gør hvad du kan for at gøre det behageligt for dig selv, siger Carl Bazil og foreslår en nakkepude. Så knækker man ikke i nakken.

Tag noget med hjemmefra
Det kan være en rigtig god ide at efterligne sit normale sovemiljø, der er mørkt, stille, køligt og behageligt, og derfor er det smart at medbringe ting hjemmefra.

- Tag en sovemaske, ørepropper, behageligt tøj og hvis muligt noget fra din seng derhjemme med, siger Natalie Dautovich til Travel and Leisure.

Spring over drinken
Det kan være fristende at sige ja tak til en lille aftendrink ombord på flyet, men faktisk er det bedre at lade være, fordi alkohol inden sengetid kan virke stimulerende. Og det skal man undgå.

Se også: Kirkeferie: Helligt eller hul i hovedet?

39 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere