Hører du til dem, der skal drikke tre fadøl eller tre stive whisky- eller sluge en nervepille bare for at sætte dig op i et fly, så er der en god grund til at læse den her artikel. En ud af seks mennesker er bange for at flyve og bliver grebet af angst over de mærkelig lyde i et fly eller flyvemaskinens pludselige bevægelser. Men selv for dem, der ikke lider af flyskræk, er der masser af spørgsmål, der stadig væk svæver i luften. Men mange af disse spørgsmål bliver nu besvaret af den 50-årige Easy Jet-piloten Chris Foster til den britiske avis Liverpool Echo.
Kan man åbne en af flyets døre, mens det flyver?
Ifølge Chris Foster er der ingen grund til at frygte, at nogen pludselig åbner et af flyet døre. Flyvemaskiner er nemlig konstrueret således, at dørene først kan åbnes, når trykket er faldet i kabinen. Dørene kan altså ikke pludselig åbnes i luften.
Hvad sker der, hvis man glemmer at slukke sin mobiltelefon?
Reglen om at slukke mobiltelefoner ved start og landing er efterhånden så gamle, at den ikke længere er tidsvarende. I dag er flyenes kontrolsystemer så avancerede og sikre, at der ikke burde ske noget som helst, hvis enkelte passagerer har glemt at slukke deres mobiltelefon ved start eller landing.
Hvad sker der, hvis et fly bliver ramt af et lyn?
Et fly er konstrueret således, at det kan tåle at blive ramt af et lyn. Samtidigt er der også redskaber og instrumenter i flyet, der sørger for, at flyet kan flyve uden om 'dårligt vejr' med mange lyn, så chancen for at blive ramt af et lyn er meget lille.
Hvad sker der, hvis piloten pludselig bliver syg?
Der er altid to piloter, og hvis piloten bliver syg, så træder anden-piloten til og overtager rollen som kaptajn på flyet. Og det er faktisk en situation, der ofte bliver trænet i vores fly-simulator. Der er en myte omkring, at anden-piloter ikke er så gode piloter som første-piloten. Men det passer ikke. Vi får nøjagtigt den samme træning. Den eneste forskel er, at kaptajnen eller første-piloten normalt har lidt mere erfaring.
Hvor tæt kan du være på et anden fly, uden at det er farligt?
Vi regner normalt med 1000 ft. Det svarer til ca. 300 meter, som stadig er en stor afstand. Men når man befinder sig i et fly kan afstandene let snyde. Et andet fly kan se ud, som om det er meget tættere på, end det egentlig er.
Hvorfor kan det nogen gange lyde som om, at motoren pludselig 'slukker'?
Det er ifølge Chris Foster helt normalt, og det skyldes, at piloten gasser ned, når flyet på et tidspunkt ikke længere har brug for så meget energi. Det er også på det tidspunkt, at flyets næse bliver sænket samtidigt med, at vingerne ændrer udseende, så flyet bliver mere strømlinet.
Hvorfor tændes lyset for sikkerhedsbæltet på tidspunkter, hvor der ikke er nogen grund til det?
Det er blot en sikkerhedsforanstaltning. Vi har måske af et andet fly fået at vide, at der er turbulens forude. Derfor beder vi passagererne om at spænde sikkerhedsbælterne for at være på den sikre side. Men ind i mellem sker det så, at turbulensen er forsvundet, når vi når frem til sted, hvor den skulle have været til stede.
Kan turbulens få et fly til at styrte?
Risikoen for at turbulens får et fly til at styrte er uendelig lille. Turbulens skaber uro og rystelser på samme måde, som hvis man i en bil kører ned ad en vej med mange huller. Men det er ikke farligt eller usikkert. Et fly er konstrueret til at modstå turbulens i skalaer, der er flere gange større end de turbulens-styrker, man normalt vil flyve ind i.
Er det mere sikkert at flyve om dagen end om natten?
- Der er overhovedet ingen forskel.