Har du flyskræk? Sådan får du ro på nerverne

Hvis panikken rammer, når flydørene lukker, så er der en række tips, du kan bruge for at få styr på angsten

Der er en række råd, du kan bruge, hvis du er bange for at flyve. Foto: Misha Japaridze/AP
Der er en række råd, du kan bruge, hvis du er bange for at flyve. Foto: Misha Japaridze/AP

Det er langt fra alle, der kan læne sig afslappet tilbage, når de befinder sig mere end 10 kilometer oppe i luften. Det vurderes nemlig, at mere end hver femte dansker er bange for at styrte ned, når de sidder i en flyvemaskine.

Og da der ikke er lang tid til, før sommerferien banker på døren, hvor mange vælger at rejse sydpå, så kan det være en god idé at få styr på, hvordan man håndterer angsten for at flyve, inden man sætter sig til rette i flysædet.

Derfor har det britiske medie The Sun samlet en række gode råd, som man kan bruge, hvis man - på trods af flyvning er en af de sikreste transportformer - har flyskræk.

Se rådene herunder.

Med hjælp fra laserstråler kan det være slut med turbulens i fremtiden. Foto: Misha Japaridze/AP Ferie Godt nyt til folk med flyskræk: Laser-affyring skal spotte turbulens

Forlæng dine åndedræt
Lær at kontrollere dine vejrtrækninger. Ifølge Travel and Leisure er forlængelsen af dine åndedræt en af de mest simple, men dog mest effektive teknikker, der kan benyttes til at berolige dig, hvis du går i panik.

Når du føler dig urolig, skal du sætte dig ret op og tage en dyb indånding ind ad næsen, før du igen ånder ud gennem næsen. Du skal forsøge at bruge 2-3 sekunder længere på at ånde ud, end du bruger på at trække vejret ind.

Gør det i omkring et minut, eller indtil du kan mærke, at du er blevet roligere.

Skift næsebor
Sundhedsmediet ’Bulletproof’ anbefaler en yoga-teknik til at få ro på nerverne. Mediet foreslår, at du skifter næsebor, når du trækker vejret, så du trækker vejret ind af det ene næsebor og ud af det andet.

Det gør du ved at blokere for det ene næsebor med tommelfingeren, mens du ånder ind. Så holder du vejret, mens du blokerer det andet næsebor, hvorefter du langsomt ånder ud gennem det frie næsebor.

Det skal du gøre, indtil du føler dig rolig.

Selvom flyet er tomt, skal du ikke bare sætte dig, hvor du vil. Foto: Colourbox Ferie Derfor må du ikke bare skifte sæde på flyet

Bestil en plads ved fly-vingen
Ifølge The Sun, som har snakket med en pilot ved navn Jonny Knowlson, har det stor betydning, hvor på flyet man sidder, hvis man vil undgå turbulens.

Ifølge ham skal man gå efter en siddeplads ved vingerne, hvis man vil have så rolig en flyvetur som muligt:

- I forhold til at få en jævn tur, vil du være bedst placeret, hvis du sidder i midten af flyet, da flyet bliver påvirket af ting som løft, drejninger, vind, tyngdekraft og tryk, og turen derfor vil føles mest stabil ved vingerne, lyder pilotens råd.

Hold dig væk fra koffein
Koffein er opkvikkende og kan derfor gøre dig endnu mere nervøs, end du er i forvejen.

Da koffein ifølge Business Insider er i kroppen i op til seks timer, er det bedst at undgå kaffen eller cola’en, indtil du er landet og har fødderne helt nede på jorden igen.

Turbulens er den store synder, når det gælder at fremkalde flyskræk hos i forvejen ængstelige passagerer. (Foto: Colourbox.com) Rejsetips 10 gode råd mod flyskræk

Turbulens
Ifølge en undersøgelse foretaget i 2014 angiver 64 procent af dem, der lider af flyskræk, at turbulens er det værste.

Derfor er et af de bedste råd til rejsende danskere, der bliver bange, når flyet ryster en smule, at de skal huske på, at turbulens kun er farligt, hvis man ikke er spændt fast.

Turbulens er nemlig en fuldstændig naturlig del af at flyve, da det stammer primært stammer fra mild vind i luften, og fly er designet til at være i luften, så du kan derfor godt føle dig tryg ved, at de er driftssikre.

Herudover er piloter og kabinepersonalet uddannede til at forstå turbulens, så spørg dem til råds, hvis du føler dig utryg.

I juni 2016 kom 23 passagerer og personale ombord på et Avianca Airbus 965-fly kom til skade under flyveturen, da flyet blev ramt af voldsom turbulens. (Foto: CEN/All Over Press) Ferie Trick mod flyskræk: Sådan håndterer du turbulens