Heftig konkurrence: Dansk lufthavn under massivt pres

Københavns Lufthavn er svækket og under pres fra Nordens øvrige lufthavne

Københavns Lufthavn er under pres fra de andre nordiske lufthavne. Foto: Polfoto
Københavns Lufthavn er under pres fra de andre nordiske lufthavne. Foto: Polfoto

Det er ikke hyggelig læsning, direktionen i Københavns Lufthavn har fået stukket i hånden.

En ny analyse fra Airports Council International Europe (ACI Europe) viser nemlig, at den danske lufthavn er under massivt pres fra de øvrige nordiske lufthavne og endda overhalet af en enkelt. Det skriver Check-in.dk.

Københavns Lufthavn har længe været anset som et centralt knudepunkt og Nordens vigtigste lufthavn, men den position er under pres, viser analysen fra ACI Europe.

Den danske lufthavns betydning som transfer-lufthavn er nemlig gået tilbage de seneste ti år, mens der er fremgang hos storlufthavnene i Helsinki, Stockholm, Oslo og Keflavik.

Konkurrenterne kommer buldrende
ACI-analysen viser, at Københavns Lufthavns såkaldte hub-konnektivitet er faldet med 25 procent fra 2006 til 2016.

Det betyder på godt dansk, at der ikke er så mange fede steder at flyve hen fra Københavns Lufthavn, som der plejede at være, hvis man mellemlander.

Det bliver dog endnu mere ærgerlig læsning, når man dykker ned i tallene. For mens København går tilbage med 25 procent har der været fremgang i de andre nordiske lufthavne.

Helsinki har øget hub-konnektiviteten med 76 procent, mens Stockholm og Oslo er steget med henholdsvis 54 og 34 procent.

- Vi har de seneste ti år set en tendens i markedet, hvor en stadig voksende del af de rejsende ønsker at flyve direkte til destinationen og dermed undgå en mellemlanding. Det har luftfartsselskaberne naturligvis taget bestik af, og det er en væsentlig forklaring på, at CPH's transferandel er faldet, siger ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn Morten Mortensen til Check-in.dk.

Par gik ombord på fly: Så fik de sig en overraskelse

SAS smutter
Morten Mortensen påpeger overfor mediet, at SAS i begyndelsen af 00'erne også begyndte at svække knudepunktet ved at oprette flere direkte ruter ud af Oslo og Stockholm.

Hos SAS siger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen til Check-in.dk, at det handler om økonomi.

- Det er dyrt at lave transfer i København og et vanskeligt produkt. Det spiller naturligvis ind, siger han.

I Københavns Lufthavn mener de ikke, at de er dyre i forhold til transfer.

Morten Mortensen henviser til en undersøgelse, der viser, at Københavns Lufthavn er den sjettebilligste lufthavn i Europa.

- Og vi er de seneste 11 ud af 13 år blevet kåret til Europas mest effektive lufthavn, siger Morten Mortensen til Check-in.dk.

Helsinki har flere forbindelser
Ikke nok med, at SAS flyver udenom København, og at man har fået reduceret hub-konnektiviteten, så er lufthavnen også blevet overhalet af Helsinki Lufthavn, der i dag har flere brugbare transfer-forbindelser end København.

Helsinki ligger på 12. pladsen blandt alle europæiske lufthavne med 8509 brugbare forbindelser, mens København ligger på en 14. plads med 5831 transfer-connections.

ACI Europe kalder den danske lufthavn for en 'svækket hub', men i Københavns Lufthavn tror ruteudviklingschefen på, at Danmark fortsat vil have gode forbindelser til udlandet.

- Danmark skal også i fremtiden have et stærkt knudepunkt, og vi har en ambition om at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer, siger Morten Mortensen.

Københavns Lufthavn er endda i gang med at udbygge sikkerhedskontrollen. Den nye sikkerhedskontrol skal stå klar i 2017 og er estimeret til at koste mere end 250 millioner kroner.

11 kommentarer
Vis kommentarer