Her er verdens bedste (og værste) flyselskaber

En ny undersøgelse af blandt andet punktlighed, servicekvalitet og passagerernes evalueringer afslører verdens bedste og værste flyselskaber samt lufthavne verden over

Ifølge AirHelp har Qatar overhalet sidste års vinder, Singapore Airlines (Producer: Martin Lorentsen)

Forsinkede fly, dårlig service og lang ventetid kan hurtigt ødelægge den længe ventede ferie, inden den overhovedet er begyndt, og derfor har flykompensationsselskabet Airhelp lavet en rangeret liste over verdens flyselskaber og lufthavne.

Listen, der netop er blevet offentliggjort i dag, har sammenlignet selskaberne og lufthavnene i en række forskellige kriterier såsom punktlighed, servicekvalitet og kundetilfredshed, så du kan holde godt øje med, hvilket flyselskab du skal vælge (eller holde dig langt væk fra) næste gang, du sætter dig om bord på en flyvemaskine.

Vinderfeltet i dette års rapport er Qatar Airways på førstepladsen efterfulgt af Lufthansa og Etihad Airways. Ifølge AirHelp har Qatar overhalet sidste års vinder, Singapore Airlines, der i år er endt på en 4. plads, ved at forbedre deres on time-performance og klagebehandlingen.

Udover de fire nævne flyselskaber er også South African Airways at finde på top 5.

Se også: Primera Air nøler kompensation: 'Vi synes, det er at skide på folk'

De dårligste flyselskaber
De fem flyselskaber, der klarer sig aller dårligst på verdensplan, er Air Mauritius, easyJet, Pakistan International Airlines, Royal Jordanian Airlines og WOW Air. Kigger man på de mest populære flyselskaber i Danmark så er Norwegian rangeret som det bedste selskab, SAS er på andenpladsen, mens Ryanair ligger nummer tre.

- Resultaterne fra AirHelp Score 2018 viser, at konkurrencen i mellem flyselskaberne stiger og de, der prioriterer deres passagerer højest også er dem, der vinder i det lange løb, siger Henrik Zillmer, der er stifter og direktør af AirHelp, og fortsætter:

- Alt for længe har flyselskaberne fokuseret på at spare uden at tage hensyn til deres kunder. Vi er begejstrede for at se en positiv ændring hos mange flyselskaber, som nu sætter deres passagerer først og tager ansvar ved at udbetale kompensation retmæssigt, når det går galt.

I år er der også sket en ændring i rangeringen af lufthavne. Flypassagerer kan nyde godt af den bedste service i Hamad International lufthavn, Athens International lufthavn og Tokyo Haneda International lufthavn, som ligger i top 3, mens London Stansted lufthavn og Kuwait International lufthavn indtager bundplacering.

Se også: Godt nyt for rejsende: Ny lov giver ret til kompensation under strejke

Danske lufthavne
I Danmark er det Billund, der klarer sig bedst med en placering som nummer 40 i verden, hvorimod Københavns Lufthavn i Kastrup ender på en 59. plads.

Det er især amerikanske flyselskaber og lufthavne, der halter efter, når man kigger på AirHelps undersøgelse.

- Det er tydeligt, at der i USA er brug for en klar forbedring. Overbookede fly og aflysninger skaber nationale overskrifter måned efter måned, og der er konsekvent dårlig behandling af de amerikanske forbrugere, siger Henrik Zillmer og fortsætter:

- Det er ikke underligt, at de fleste amerikanske flyselskaber og lufthavne har fået en dårlig placering i AirHelp Score. Det er vigtigere end nogensinde, at forbrugerne kæmper for deres passagerrettigheder.

Du kan se alle Airhelps resultater her.

Det kan godt betale sig at undersøge, om du har ret til erstatning, hvis flyet er forsinket, for der kan være mange penge at hente. Foto:Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix Ferie - 6. mar. 2018 - kl. 10:17 Chokerende undersøgelse: Så mange milliarder mister flypassagerer om året i erstatning

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Anders Borup Sørensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen