Hovsa! Gavekortet udløb: Nu kræver hun 4500 kroner tilbage

En dansk rejsende vil have tilbagebetalt 4500 kroner, fordi hun ikke nåede at benytte sig af et rejsegavekort, der var udløbet mere end to måneder forinden

En kvinde hev Spies i Pakkerejse-Ankenævnet, fordi rejseselskabet ikke ville kompensere hende for et udløbet gavekort. Foto: Spies/Knud Wilhelmsen
En kvinde hev Spies i Pakkerejse-Ankenævnet, fordi rejseselskabet ikke ville kompensere hende for et udløbet gavekort. Foto: Spies/Knud Wilhelmsen
Følg Ferie

Endnu engang har Pakkerejse-Ankenævnet haft hænderne fulde, fordi danske rejsende ikke altid er lige lette at stille tilfredse.

Denne gang er det Spies, der har været en tur i vridemaskinen, fordi en dansk kvinde bestemt ikke mente, at rejsebureauet kan være bekendt at annullere hendes rejsegavekort. Og det på trods af, at rejsegavekortet havde været udløbet i mere end to måneder.

Det viser en af Ankenævnets nyeste offentliggjorte kendelser.

Den anonyme kvinde købte 30. juni sidste år en rejse til Paris fra 1.-4. september til 4913 kroner. Størstedelen af rejsens pris blev betalt i form af et gavekort til en værdi af 4500 kroner.

Gavekortet, som ellers udløb 20. juni 2016, blev forlænget med 10 dage af Spies, og derfor var det med nød og næppe, at kvinden nåede at benytte sig af gavekortet 30. juni.

Sender ikke gavekortet til Spies
Da kvindens gavekort var i papirform, kunne det ikke bruges som betalingsmiddel på Spies' hjemmeside, og derfor betalte kvinden rejsen med sit dankort og fik at vide, at hun skulle sende gavekortet med posten til Spies, som herefter ville tilbagebetale gavekortets værdi på 4500 kroner.

På afrejsedagen to måneder senere havde kvinden dog stadig ikke indsendt gavekortet, og kort før afgang ringede hun til rejseselskabet og fortalte, at hun var syg og ikke kunne rejse, men at gavekortet var på vej med posten, og at hun derfor forventede enten at få et nyt gavekort eller en tilbagebetaling på de 4500 kroner pga sygdommen.

Først otte dage senere - den 9. september - , altså mere end to måneder efter gavekortet udløb og fem dage efter, at rejsen ville være afsluttet, hvis det ikke havde været for aflysningen, sendte kvinden gavekortet afsted.

Derfor afviste Spies hendes krav om et nyt gavekort eller en tilbagebetaling af pengene.

- Klager mener, at det var nok bare at købe en rejse senest den 30/6 og så fremsende gavekortet flere måneder efter, skriver rejseelskabet til Ankenævnet og fortsætter:

- Ikke nok med det, har klager annulleret rejsen den 1/9 - samme dag som afrejsen skulle finde sted. Det vil sige, at klager mener at kunne fremsende et gavekort til brug for en rejse, der er annulleret 8 dage forinden og dermed ikke længere eksisterede.

Manglende sol og ingen æggebægre på hotellet: Danske chartergæster forlanger ny rejse

Får hjælp fra far
At rejseselskabet nægtede at tilbagebetale pengene eller give et nyt gavekort, fik kvinden så meget op i det røde felt, at hendes far kom ind over og hjalp til med at klage.

- Spies nægter at refundere hendes udlæg med begrundelsen, at gavekortet er sendt for sent ind. Økonomiafdelingen - med jeres økonomidirektør i spidsen - mener, at Spies har gjort tilstrækkeligt opmærksom på, at værdien af gavekortet mistes, hvis det ikke sendes ind 'til tiden'. Vi mener ikke, at der er gjort tilstrækkeligt opmærksom på, at værdien af gavekortet kan mistes ved 'for sen indsendelse', skriver kvindens far i en klage til rejsebureauet.

Spies var dog ikke til at rokke:

- Vi kan desværre ikke ændre på vores procedurer og regler, fordi hensigten var at sende gavekortet herind, men at det ikke blev gjort før to måneder senere. Gavekortet er ikke brugt på den nu afbestilte rejse, fordi vi ikke havde modtaget det til indløsning.

- Det er desværre ikke nok at sige, at man gerne vil bruge gavekortet, men så ikke gøre mere, da indløsningen for disse gavekort kun kan ske, hvis vi har det fysisk hos os, besvarer rejsebureauet faderen og datterens klage.

Ankenævnets afgørelse
- Da klageren først 9. september 2016 - efter gavekortets udløb - fremsendte gavekortet til bureauet, finder Ankenævnet, at gavekortet ikke er benyttet rettidigt. Ankenævnet kan derfor ikke imødekomme klagerens krav, skriver Ankenævnet i afgørelsen.

Da kvinden ikke fik medhold i sin klage, får hun ikke tilbagebetalt de 275 kroner, hun har betalt i gebyr for at få Ankenævnet til at behandle klagen.

Dansk par glemte hjemrejsen: Vil have erstatning af rejsebureauet

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Nej Lars, dansk politik har ikke brug for dig – det er omvendt