Ingen guide på hotellet: Jeg kontakter Ekstra Bladet!

En ældre herre var bestemt ikke tilfreds med, at Spies’ guider ikke hjalp ham og hans medrejsende med at tjekke ind på hotellet i Thailand

En dansk mand er utilfreds med, at Spies ikke havde faste guider tilknyttet det hotel, han boede på under sin ferie i Thailand. Foto: Knud Wilhelmsen
En dansk mand er utilfreds med, at Spies ikke havde faste guider tilknyttet det hotel, han boede på under sin ferie i Thailand. Foto: Knud Wilhelmsen

En manglende guide var årsagen til, at en to uger lang ferie til Patong Beach i Thailand for to ældre rejsende, der i februar 2017 var rejst den lange vej fra Danmark til det eksotiske land for at fejre to gange 60 års fødselsdag, blev ødelagt.

Det viser en af Pakkerejse- Ankenævnets nyeste offentliggjorte kendelser.

De to rejsende havde bestilt ferien gennem rejseselskabet Spies, men selvom flyveturen til Thailand og busturen videre til hotellet forløb fint, så ramte skuffelsen parret som en hammer, da de skulle tjekke ind på hotellet den 13. februar, fordi det viste sig, at guiden ikke fulgte med dem ind.

- Så stod hun (guiden, red.) uden for bussen og sagde: ’Så går I bare ind og siger, I er kommet’, forklarer den ældre, lettere fortørnede herre, der efterfølgende ringede til rejseselskabet for at brokke sig.

Se også: Manglende sol og ingen æggebægre på hotellet: Danske chartergæster forlanger ny rejse

- Jeg kontaktede guiden og fortalte, hvor skuffede vi var over den behandling, vi havde fået, og hun sagde, at hun ville finde ud af at sende en guide til vores hotel og få det løst, forklarer han i sin klage og fortsætter:

- Vi tog afsted sådan (gennem en pakkerejse, red.), fordi vi ikke er så gode til engelsk. Det var meningen, at vi skulle fejre 2 x 60 års fødselsdag ved at tage på ture, men hvordan skal man aftale og forhøre sig om turene, når det hele foregår over en telefon?

- Vi kunne ligeså godt have købt to flybilletter og så have set, hvordan det gik. Vi er meget, meget skuffede over Spies, lyder det endvidere fra klageren.

Se også: Helt forkert ferie-kurs: Cykelguide sendte rejsende på 20 km lang omvej

Truer med at kontakte Ekstra Bladet
Rejseselskabet er dog ikke helt enige i, at den fornærmede rejsende har noget at klage over, da de på intet tidspunkt har lovet, at der vil være en guide til at hjælpe med at tjekke dem ind på hotellet.

Spies henviser blandt andet til følgende, der står på klagers flybillet: ’Har du bestilt bustransfer, viser guiderne dig vej til bussen, som kører dig til hotellet. Der følger ikke altid en guide med i bussen. Check-in på hotellet foregår som regel på egen hånd.’

Ifølge Spies tilbød de flere gange over telefonen at sende en guide ud til klagers hotel, men at tilbuddet blev afvist.

- Samtalen varer 26 minutter og går ud på, at klager mener, vi har ødelagt hele hans rejse, fordi der ikke er en guide på hotellet. Vores personale tilbyder flere gange under samtalen, at en guide kan komme til hotellet, hvilket ikke har klagers interesse længere. Han oplyser, at han vil kontakte forbrugerstyrelsen og Ekstra Bladet, der 100% vil være interesseret i at ’tage sagen’, forklarer rejseselskabet.

Se også: Dansker på charterferie i Alanya: 'Mafiaboss smed mig ud af hotellet'

Kræver erstatning
Klager krævede ved hjemkosten en hel eller delvis tilbagebetaling af rejsens pris på 24.478 kroner af Spies, som dog gennem hele forløbet har nægtet, at klager har noget at komme efter i forhold til erstatning:

- Som det fremgår af Rejsemålsfaktor for Patong Beach, der er en del af aftalegrundlaget, skriver vi i punktet 'Vores service’, at du i din ferie kan kontakte os døgnet rundt på vores servicetelefon samt på SMS og mail, hvis du vil bestille udflugter eller måske bare have tips og gode råd. Kan vi ikke hjælpe dig på telefon eller mail, kommer vi ud til dit eller et nærliggende hotel, lyder det fra rejseselskabet, der fortsætter:

- Derfor må vi fastholde, at klager har fået leveret det produkt, som er oplyst i udbudsmaterialet, og at der ikke har været fejl eller mangler i hotelopholdet eller vores guideservice på rejsemålet.

Se også: Rasende feriedansker: 'Det er jo ikke mig, der har skidt toilettet fuldt'

Ankenævnets dom
Spies’ vurdering bliver da også godkendt af Ankenævnet, som er enige i, at manden og hans rejsepartner ikke har ret til erstatning på grund af ’den manglende guide’:

- Ankenævnet lægger til grund, at det af bureauets hjemmeside, som er en del af aftalegrundlaget, fremgår, at bureauets service på rejsemålet består i at '…du kan kontakte os døgnet rundt på vores servicetelefon samt på sms og mail, hvis du vil bestille udflugter eller måske bare have tips og gode råd. Kan vi ikke hjælpe dig på telefon eller mail, kommer vi ud til dit eller et nærliggende hotel.'

- Det fremgår videre, at check ind på hotellet sker på egen hånd. På denne baggrund, og da guiderne tilbød at møde op på klagerens hotel ved henvendelse fra klageren, kan Ankenævnet ikke imødekomme klagerens krav.

Da klageren ikke har fået medhold i sin klage, tilbagebetales det indbetalte gebyr på 275 kr. ikke, ligesom bureauet ikke pålægges sagsomkostninger.

Se også: Hovsa! Gavekortet udløb: Nu kræver hun 4500 kroner tilbage

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Anders Borup Sørensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen