Isbryderen: Kina løfter sløret for nyt supertog

Det nye højhastighedstog er specialdesignet til at køre i ekstrem kulde

Kinas nye højhastighedstog er lavet til at modstå temperaturer på ned til minus 40 grader. Foto: Chine Nouvelle/SIPA/Shutterstock
Kinas nye højhastighedstog er lavet til at modstå temperaturer på ned til minus 40 grader. Foto: Chine Nouvelle/SIPA/Shutterstock

I Kina får togene i stigende grad DSB til at ligne en astmatisk snegl.

Det seneste årti har det statsejede jernbaneselskab i Kina introduceret det ene højhastighedstog efter det andet.

Seneste skud på stammen er et lyntog fra Beijing til de nordlige byer Shenyang og Harbin, der er blandt de koldeste byer i Kina. Her kan temperaturen nå ned på minus 35 grader. Toget er derfor specialdesignet til at køre i frost og sne.

Det skriver CNN.

Nødbiler hastede ud på landingsbanen for at befri lastbil og passagerfly fra hinanden, udtaler en talsmand fra lufthavnen i Gdansk. Foto: PR Ferie Lastbil blev fastklemt under passagerfly

Har udviklet nyt bremsesystem
Togets topfart er på 350 kilometer i timen, hvilket er tæt på det dobbelte af DSB’s lyntog, der møder sin smertegrænse ved 180 kilometer i timen.

Derfor har det også været afgørende at udvikle et nyt bremsesystem, forklarer Zhou Song, der er direktør for China Railway Beijing Group, til China Daily.

- Lad os sige, at toget stopper i Harbin i en time på grund af ekstremt koldt vejr, så kan bremsesystemet let komme til at fryse til, fordi det bare står stille.

Artiklen fortsætter under opslaget …

- Det nye system gør det muligt for bremserne at bevæge sig, selv om toget står stille.

- Det er lidt som en person, der stamper med fødderne for at holde varmen i det kolde vejr.

Filmene bliver vist på øen Pater Noster, der ligger på den svenske vestkyst. Foto: PR Ferie Åbner biograf på øde ø

Flere speciallavede komponenter
Også andre dele af højhastighedstoget er optimeret til kolde temperaturer.

Boltene, der holder det hele sammen, er lavet af chromolystål, der er særlig modstandsdygtig i kulde og frost.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Det har krævet nytænkning fra ingeniørerne at lave et tog til Kinas nordligste regioner. Foto: Chine Nouvelle/SIPA/Shutterstock
Det har krævet nytænkning fra ingeniørerne at lave et tog til Kinas nordligste regioner. Foto: Chine Nouvelle/SIPA/Shutterstock
 

Den ydre overflade på toget er tætnet med silikone for at hindre sne og is i at trænge ind, mens designen har valgt en aerodynamisk form, der mindsker energiforbruget.

CR400AF-G, som toget hedder, kørte for nylig sin første tur. Der er endnu ikke sat dato på, hvornår det skal betjene ruten fra Beijing mod nord på daglig basis.

Med åbningen af den nye rute strækker højhastighedsnetværket i Kina sig ud over 35.000 kilometer. Foto: Peng Ziyang Ferie Kina lancerer førerløst tog med topfart på 350 km/t

216 kommentarer
Vis kommentarer