Jesper købte flybillet til 1 krone: Spies annullerede rejsen

Jesper fandt billige billetter til Mallorca til ham og sin datter, men dagen efter annullerede Spies aftalen

Kun en krone kostede turen til Mallorca. Jesper slog til. Men Spies siger, det er en fejl og har annulleret Jespers rejse. Fotocollage: All Over Press/Privatfoto
Kun en krone kostede turen til Mallorca. Jesper slog til. Men Spies siger, det er en fejl og har annulleret Jespers rejse. Fotocollage: All Over Press/Privatfoto
Følg Ferie

Har du prøvet noget lignende, så tip os på sms/mms 1224 (alm. takst) eller skriv mail til 1224@eb.dk

Den 29. april sad den rejseglade Jesper og surfede på nettet, da han faldt over et tilbud på Spies' hjemmeside, som var for godt til at scrolle forbi.

Rejsebureauet reklamerede nemlig med billige flybilletter helt ned til 1 krone stykket.

Jesper reagerede prompte ved at bestille to billetter til sig selv og sin datter til Mallorca fra 29. august til 5 september. Kort tid efter modtog en glad Jesper billetterne samt en bekræftelse på, at Spies' havde modtaget pengene.

'Prisen urealistisk lav'
Men lykken var kort, for dagen efter modtog Jesper en mail om, at Spies havde annulleret billetterne, da den lave pris ifølge dem skyldtes en fejl på deres hjemmeside:

- Den urealistiske, lave pris bygger på en kortvarig teknisk fejl i vores system, og det er desværre ikke muligt at tilbyde rejsen til den pris, lød det fra rejseselskabet, som samtidig henviste til Aftalelovens §32, hvor forbrugeren handler i såkaldt 'ond tro' og selv bør være opmærksom på, at prisen er for god til at være sand.

Det er Jesper dog på ingen måde enig i:

- Jeg rejser utrolig meget, og jeg falder tit over den slags tilbud rundt omkring. Det er bestemt ikke unormalt at finde så billige billetter, så jeg mener ikke, at jeg har handlet i ond tro, siger Jesper til Ekstra Bladet og fortsætter:

- Jeg vidste godt, at de (flybilletterne, red.) var voldsomt billige, og man skulle agere hurtigt, hvis man ville have dem. Men jeg mener, aftalen er bindende for begge parter. Især fordi den også var annonceret inde på deres hjemmeside.

Dansk fodboldhold fik pengene retur: Banen var fyldt med muldvarpeskud

Ingen 'ond tro'
Derfor besvarede Jesper Spies' mail med en afvisning af, at han skulle have handlet i ond tro, og han blot troede, der var tale om et slagtilbud.

- Den fastsatte pris på nettet havde karakter af et reklametilbud. Vi er begge bundet af den indgåede aftale. Jeg ser frem til en bekræftelse på, at købet er gældende, skrev han til Spies, som dog blot holdt fast i, at billetterne var annullerede:

- Kære Jesper. Vi er meget kede af, at der i weekenden opstod en forkert pris på vores hjemmeside. Alligevel må vi fastholde, at prisen var urealistisk lav, og at det derfor burde være åbenlyst, at der er tale om en fejl, lyder det i mailen.

Jesper tror dog ikke på, at den billige billetpris skyldtes en fejl.

- Jeg arbejder selv med IT, og det er usandsynligt, at systemet selv laver den fejl. Systemet er ikke dummere end de folk, der taster ind, så jeg kan simpelthen ikke tro på, det er en systemfejl, der ligger bag, siger Jesper og henviser til, at det ikke blot var billetprisen, der var fremført til 1 krone stykket, men at der også var en ledsaget tekst på Spies' hjemmeside, hvor de reklamerede for 1-krone-tilbuddet.

Se screenshot af tilbuddet herunder - og læs Forbrugerrådets vurdering samt Spies' svar under billedet:

Helt forkert ferie-kurs: Cykelguide sendte rejsende på 20 km lang omvej

Forbrugerrådet: Spies har bevisbyrden
Og netop hjemmesidens tilbuds-tekst er en skærpende faktor, fortæller Tina Dhandi Kalsi, som er jurist hos Forbrugerrådet.

- Dét, at det ikke bare er nogle flybilletter til 1 krone, som forbrugeren hurtigt lægger i kurven, men at Spies rent faktisk har en tekst, som nævner tilbuddet, taler for, at forbrugeren har en berettiget forventning om at være i god tro omkring prisen, vurderer hun.

Ifølge Tina Dhandi Kalsi er aftalen mellem Spies og Jesper juridisk bindende for begge parter, men undtagelsen kan være, at forbrugeren - som Spies selv nævner i mailkorrespondencen med Jesper - har været i ond tro.

- Men udgangspunktet er, at aftalen er bindende. Spies har ansvaret for eventuelle fejl på deres hjemmeside, og derfor er det også dem, der har bevisbyrden for at vise, at de er berettiget til at annullere handlen, siger Tina Dhandi Kalsi.

Det er en konkret vurdering fra sag til sag, som afgører, hvem der har ret i denne slags sager, fortæller Tina Dhandi Kalsi, som vurderer, at Jesper godt kan overveje at tage sagen videre i Forbrugerklagenævnet:

- Det er ikke første gang i Danmarkshistorien, at vi ser flybilletter til 1 krone. For nogle år siden - i starten af 00'erne, blev der udbudt flybilletter, som var markedsført til 1 krone. Der var nogle andre juridske problemer dengang, men der ér rent faktisk blevet udbudt flybilletter til den pris. Det er svært for mig at vurdere i den konkrete sag, om forbrugeren har været i god eller ond tro, men jeg vurderer i hvert fald ikke, at jeg åbenlyst kan sige, at han ikke havde en forventning om at kunne købe billetten til 1 krone.

Spies: 'Hvis det ser for godt ud til at være sandt...'
Ekstra Bladet har efterfølgende været i kontakt med Torben Andersen, som er kommunikationschef hos Spies, som bekræfter, at årsagen til, at Jespers billetter er blevet anulleret, skyldes, at en teknisk fejl på Spies' hjemmeside gjorde prisen alt for lav.

De henviser til, at afgørelsen af tidligere sager af samme karakter som regel er faldet ud til rejsearrangørens side i forlængelse af Aftalelovens paragraf om at 'købe i ond tro'.

Får ikke meget for 1 krone
- Det er vores vurdering, at det også vil ske, hvis den aktuelle klager ønsker sagen behandlet i rette instans. Man får ikke meget for en krone i dagens Danmark - og da slet ikke en sommerrejse til sydens sol og varme, lyder det fra Spies' kommunikationschef.

- Hvis det er en teknisk fejl, hvordan kan det være, at I så også har en ledsaget tekst, der understøtter tilbuddet?

- Generelt reguleres vores priser automatisk ud fra udbud og efterspørgsel og er altså heller ikke manuelt reguleret i dette tilfælde. Derfor regulerede prisen også sig selv i løbet af lørdagen efter cirka 30 bookinger på den forkerte pris. Den tilhørende overskrift (ledsaget tekst) er ligeledes autogenereret og henter den laveste pris i tilbudslisten længere nede på siden.

- Hvordan kan man som kunde i fremtiden føle sig sikker på, at jeres tilbud er reelle?

- Vi har naturligvis ingen interesse i at lave falsk markedsføring eller snyde kunderne. Vi lever af, at kunderne føler sig trygge hos os. Ingen kan garantere sig mod tekniske fejl, men møder man som kunde priser under to kroner, der ikke er brugt i en større kampagne-sammenhæng, så vil alarmklokkerne sikkert ringe hos de fleste. Hvis det ser for godt ud til at være sandt, så er det det nok også.

Torben Andersen påpeger samtidig, at flere kunder efterfølgende sendte screenshots af tilbuddet, og at årsagen til dette er, at de nok selv havde luret, at der var noget galt med prisen:

- En del af de kunder, der nåede at købe rejsen til den forkerte pris, har efterfølgende medsendt screendumps fra tilbudssiden i lørdags. Det, tillader vi os at mene, skyldes, at de selv har haft en mistanke om, at det kunne være en fejl.

Dansker på charterferie i Alanya: 'Mafiaboss smed mig ud af hotellet'

LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Mette Frederiksens styre er taget til fange

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind