Kendt flyselskab udnytter forældres frygt

Flyselskabet EasyJet får flere rap over fingrene for at udnytte forældres frygt, når de rejser med deres børn – flyselskabet kræver nemlig ekstra betaling, hvis forældre vil sikre sig en plads tæt på børnene

Nogle familier skal kigge langt efter en siddeplads ved siden af deres børn (Foto: Flickr/Ann Fisher)
Nogle familier skal kigge langt efter en siddeplads ved siden af deres børn (Foto: Flickr/Ann Fisher)

De fleste, der rejser, vil gerne spendere flyvetimerne i selskab med deres rejsemakker. Det gælder i særdeleshed også familier, der rejser med deres små børn.

Passager: 'Min to-årige datter og kone blev placeret tolv rækker fra hinanden'
Er du en af de familier, bør du nok overveje, om flyselskabet, EasyJet, er turen værd. Flyselskabet bliver lige nu kritiseret for at spille på forældres følelser til at tjene ekstra penge. Kundeservice fortæller sågar, at mødre og fædre må betale for udvalgte sæder på flyet, da de ellers risikerer at blive placeret langt væk fra børnene, det skriver Daily Mail.

– Min kone bookede et fly fra London til Glasgow et par dage før, vi skulle rejse, og da hun tjekkede ind, blev min datter og kone placeret tolv rækker fra hinanden. De spiller på forældres frygt for ikke at blive placeret tæt på deres barn. De burde bare begrænse antallet af prioriterede sæder og på den måde holder de nogle pladser tilovers til familier i den slags situationer. Der er masser af pladser, de behøver ikke at sælge alle i forsalg, siger passager, Mark Richards, fra Bexley til Daily Mail.

EasyJet: 'Vi gør alt for at placere familier sammen'
Beløbet for at blive garanteret en plads tæt på sit barn lyder på mellem ti og 50 kroner per sæde. Reglen gælder også for forældre, som rejser med børn over to år, selv om flyselskabet er blevet informeret om, at det er børn under billetbestillingen.

– EasyJet gør alt for at placere familier sammen og har en sofistikeret algoritme, som placerer familier sammen mere end 99 procent af gangene – uden ekstra omkostninger. Ved de sjældne tilfælde, hvor dette ikke har været muligt, spørger vi passagerer ombord, om de vil flytte plads, for at tilgodese familier med små børn, siger EasyJet.

140 kroner ekstra i sædereservation hos Norwegian
Ekstra Bladet har forhørt sig hos EasyJets konkurrent, lavprisselskabet Norwegian, for at finde ud af, om forholdene her er de samme. Norwegian har ingen udtalelse, men henviser til selskabets hjemmeside. Her står der:

– Hvis du ønsker at checke bagage ind og reservere sæde betaler det sig at vælge billettypen LowFare+ for 140 DKK ekstra. Så sparer du 40 DKK i forhold til at købe disse tilvalg separat.

Hvis du booker den billigste billet koster det altså 140 kroner ekstra. Det uddybes desuden, at når du køber spædbarnsbillet, tildeles det ikke noget sæde. Hvis du gerne vil have ekstra plads til barnet under flyvningen, skal du derfor kontakte deres kundecenter.

11 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere