Københavns Lufthavn i verdens top 5 - SAS slår Ryanair og Norwegian på service

Lufthavnen i Kastrup blandt verdens bedste i ny undersøgelse - hvor SAS klarer sig markant bedre end Norwegian og Ryanair

Flyselskaberne og lufthavnene er rangeret efter den samlede score for punktlighed, servicekvalitet, håndtering af passagerrettigheder og passagerenes evaluering. Foto: /ritzau/Finn Frandsen
Flyselskaberne og lufthavnene er rangeret efter den samlede score for punktlighed, servicekvalitet, håndtering af passagerrettigheder og passagerenes evaluering. Foto: /ritzau/Finn Frandsen

Selv om man helst ikke vil tilbringe for meget transfertid i lufthavnen, skal du måske overveje at bruge lidt flere timer i Changi lufthavn i Singapore, hvis du planlægger en tur til Østen.

Se også: I denne lufthavn håber du, flyet er forsinket

Lufthavnen, der har snuppet titlen som verdens bedste i talrige målinger de seneste fem år, kan blandt andet bryste sig af både en swimmingpool og en sommerfuglehave med over 1000 eksemplarer.

Men lufthavnen er ikke det eneste, den lille stat kan være stolt - Singapore Airlines er nemlig også det bedste flyselskab. I hvert fald ifølge en undersøgelse som AirHelp står bag.

AirHelp, som hjælper flypassagerer med at kræve kompensation for forsinkede, aflyste eller overbookede fly, har rangordnet 87 flyselskaber og 76 lufthavne fra bedst til dårligst.

AirHelp vurderede over tre måneder 76 lufthavne verden over, hvor de undersøgte kvalitet, service, rettidighed og analyserede over 130.000 tweets for at få et billede af kundernes tilkendegivelser. Og her gik førstepladsen altså til Changi (SIN).

Københavns Lufthavn i Kastrup (CPH) indtager dog en flot fjerdeplads på listen efter München (MUC) i Tyskland og Hong Kong International Airport (HKG). Overraskende for nogle og forståeligt for andre ligger Londons Gatwick Airport helt nede på en 75. plads kun overgået af Kuwait Airport, der er rangeret ringere. Se listen her

Lavprisselskaberne klarer sig dårligere end almindelige flyselskaber
Men ikke kun lufthavnene er blevet bedømt - også flyselskaberne er taget under lup.

Og her fik Singapore Airlines’ rettidighed og kompensationshåndtering det asiatiske flyselskab til at stryge til tops blandt de 87 flyselskaber.

De Forenede Arabiske Emiraters Etihad Airways, Qatar Airways, Austrian Airlines og Canadas Air Transit udgør resten af top fem.

Se også: Efter aflyst fly: SAS bad kunder tage toget - men ville ikke betale for det

Man skal ned til nummer 28 på listen for at finde SAS. Til gengæld er det skandinaviske luftfartsselskab langt bedre placeret end andre store flyselskaber, der hyppigt flyver ud af Danmark. Eksempelvis er Norwegian rangeret som nummer 71 og Ryanair som nummer 83, og der er en tendens til, at lavprisselskaberne klarer sig dårligere end de almindelige flyselskaber.

Forbrugerne kræver bedre service
- Efterhånden som markedet bliver mere mættet, bliver vinderne af luftrummet de selskaber, der lever op til deres løfter på landjorden, i flyet og efter landing. Forbrugerne er mere højlydte i deres krav om bedre service, og vi roser Singapore Airlines og Changi-lufthavnen for at sætte standarden for branchens bedste service, siger AirHelps CEO og medstifter, Henrik Zillmer i en pressemeddelelse.

Den lidet flatterende plads som nr. 87 indtages af Bulgari Air fra Bulgarien. Se hele listen her

17 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere