- Hvis de (Norwegian, red.) ikke kunne tjene penge, da olieprisen var 40 dollar tønden, så er det umuligt at undgå konkurs, når olien koster 80 dollar tønden.
Så kort og kontant lød det fra den kontroversielle Ryanair-chef, Michael O'Leary, tidligere på ugen, da han kommenterede konkurrenten Norwegians fremtid i forbindelse med Ryanairs nyligt annoncerede mega-satsning i Danmark.
Men den hårde dom er dog ikke noget, der får Norwegian til at ryste på hænderne. Således lyder det fra det norske lavprisflyselskab, at mange danske Norwegian-ruter til en lang række populære Middelhavs-destinationer fordobles i vinterprogrammet 2018/2019.
- Vi glæder os til at byde passagerne ombord på vores nye afgange. Det skal være nemt at flyve med Norwegian, hvilket afspejler sig i vores samlede tilbud til passagerne, der allerede blandt andet inkluderer gratis wi-fi ombord på nye, miljøvenlige fly. Med de nye afgange gør vi det lettere at finde en billig rejse, der passer, siger Thomas Ramdahl, kommerciel direktør i Norwegian, i en pressemeddelelse.
Ryanair-chef satser på Danmark og spår konkurs for konkurrent
Billigere flybilletter?
Udover vinterprogrammet vil flere af selskabets sommerruter forlænges ind i vinterhalvåret, og helt konkret vil der komme en stigning på 48 ugentlige afgange.
- Betyder de ekstra afgange, at jeres kunder kan se frem til billigere flybilletter?
- Det beror sig på flere ting. Som udgangspunkt flyver Norwegian jo allerede meget billigt i forvejen, men man kan sige, at hvis der er øget konkurrence, så er det klart, at det er noget, vi kigger til, siger Andreas Hjørnholm, kommunikationschef i Norwegians danske afdeling, til Ekstra Bladet og fortsætter:
- Vi er konkurencedygtige. Det er altid vores udgangspunkt.
Efter fly-tragedie: Nu er Ryanair verdens sikreste flyselskab
Norwegian frygter ikke Ryanair
Det er den norske og svenske mijøskat, der blev indført den 1. april i år, som har fået både Ryanair og Norwegian til at kigge mod Danmark.
- Vi kigger selvfølgelig på, hvor det bedst kan betale sig at flyve, når vi planlægger, hvor den ekstra kapacitet skal sættes ind. Når politikerne i Sverige beslutter at gøre flyrejser dyrere ved at pålægge passagererne afgifter, så giver det Danmark en forholdsmæssig konkurrencefordel. Vi vurderer det samlede omkostningsniveau, konstaterer Thomas Ramdahl i pressemeddelelsen.
På trods af Ryanair-chef Michael O'Learys kontante udmelding i mandags om Norwegians dystre fremtid, er selvtilliden dog i top hos det norske lavprisflyselskab:
- Vi er jo vant til at konkurrere med både Ryanair og alle mulige andre flyselskaber, så det tager vi, som det kommer. Vi er ikke nervøse og har ingen kommentarer til, at han (Michael O'Leary, red.) siger den slags ting. Det er ikke første gang, og der er ikke noget, vi kommenterer på, siger Andreas Hjørnholm til Ekstra Bladet.
Øgninger i vinterprogrammet 2018/2019
Fra København øger Norwegian kapaciteten på 11 ruter i vintersæsonen.
Det drejer sig om Las Palmas, Tenerife, Alicante, Malaga, Palma, Nice, Krakow, Funchal (Madeira), Tel Aviv, Budapest og Malaga. Desuden fortsætter tre sommerruter ind i vinteren. Det drejer sig om Larnaca (Cypern), Athen og Catania (Sicilien).
Fra Aalborg øges kapaciteten til Malaga fra to til fem ugentlige afgange. Samtidig fortsætter de to eksisterende ugentlige afgange til Palma ind i vinterprogrammet.