Krydstogtrederi i milliardinvestering: Vil sejle på døde fisk

Hurtigruten vil som det første rederi i verden benytte sig af en ny og grøn brændstofmiks, der blandt andet består af døde fisk

Det skal være slut med traditionel diesel og gasmotorer på Hurtigruten, som går efter at blive verdens grønneste krydstogtrederi.

I stedet vil rederiet som de første i verden benytte sig af en spritny brændstofmiks, der blandt andet består af døde fisk.

Det skriver Hurtigruten i en pressemeddelelse.

Hurtigruten, der er en skibsrute i Norge mellem Bergen og Kirkenes, og som har 35 anløbssteder, vil helt konkret benytte sig af et brændstof, der er blandet sammen af naturgassen LNS og flydende biogas (LBG), som blandt andet består af affald og biprodukter fra skov- og landbrug samt altså fiskeindustrien.

Rederiet skriver i pressemeddelelsen, at de vil investere intet mindre end over syv milliarder norske kroner, hvilket svarer til lige knap 5,5 milliarder danske kroner.

- Biogas er det mest miljøvenlige brændstof, som findes i dag. Mens de fleste af vores konkurrenter fortsat sejler på billig, forurenende tung olie, vil vores skibe bogstaveligt talt blive drevet af naturen, siger koncernchef Daniel Skjeldam i pressemeddelelsen.

Den usynkelige skude: NU skal Titanic sejle igen

Intet engangsplastik og hybridskibe på vej
De mange milliarder vil i de kommende tre år løbende blive investeret i bærekraftige løsninger, og det er da heller ikke det eneste tiltag, som rederiet vil benytte sig af for at få de grønneste krydstogtskibe i verden.

Således fjernede Hurtigruten allerede tidligere i år alt engangsplastik om bord på deres skibe, mens de næste år vil lade deres første hybriddrevet krydstogtskib, MS Roald Amundsen, stævne ud i Arktis og helt til Antarktis.

- Vores mål er at sejle helt udledningsfrit. Men vi har brug for mere norsk innovation for at møde en fossilfri fremtid. Vi har brug for en hårdere satsning, flere producenter og ikke mindst flere, som vil bruge miljøvenligt biobrændstof, siger Daniel Skjeldam og fortsætter:

- Det, vi har gjort indtil nu, er bare begyndelsen. Vi skal gå forrest og vise, at det er muligt. Vi skal ikke bare være de bedste, men vi skal gøre det umuligt for vores konkurrenter at fortsætte, som de gør i dag.

Ifølge Hurtigrutens planer sejler mindst seks af rederiets skibe på det nye brændstof inden 2021. Derudover lancerer de - udover MS Roald Amundsen i 2019 - yderligere to hybriddrevne skibe i henholdsvis 2020 og 2021.

Krydstogtskib tippede næsten over: Passagerer skreg i panik