Kvinder raser over dette foto: Kan du se, hvad der er galt?

Billedet set umiddelbart uskyldigt ud, men det har i den grad bragt mange kvinders sind i kog

Her er reklamen, der har fået kritik for at udvise en stereotyp og misvisende tankegang. Foto: Twitter
Her er reklamen, der har fået kritik for at udvise en stereotyp og misvisende tankegang. Foto: Twitter

Ved første blik ser ovenstående reklamebillede for det australske hotel 'Sofitel Brisbane' umiddelbart helt uskyldigt ud.

På billedet kan man se et ungt par ligge og slappe af i hotelsengen i deres hvide badekåber, mens de læser i henholdsvis en bog og en avis.

På sengen står der tre tallerkener fyldt med lækker morgenmad i form af overdådige pandekager og wienerbrød, der kan få selv den mest fanatiske fitness-instruktør til at savle af misundelse.

Umiddelbart ikke et billede, man tænker kan få nogen som helst op i det røde felt af forargelse, men en lang række kvindelige læsere af det australske magasin 'Good Weekend' med utrolig gode øjne, fik alligevel kaffen galt i halsen, da de i lørdags så reklamen i avisen 'Sydney Morning Herald'.

Det skriver News.com.au.

Her spottede læserne nemlig, at mens manden læser den australske avis 'Australian Financial Review', som har fokus på erhvervs- og finansstof, så må kvinden tage til takke med en bog om modehuset Chanel.

- Lidt hurtig information til Sofitel Brisbane: Nogle kvinder er rent faktisk mere interesseret i, hvorvidt aktierne går op eller ned og ikke om sømmen/underkanten af kjolen gør det, skriver en enkelt kvinde, som er rasende over reklamen.

- Jeg er mere overrasket over, at hun ikke er iført minimalt undertøj, mens han holder en håndfuld skruenøgler i hånden, skriver en anden sarkastisk.

Se også: Hotel anklaget for jødehad: 'Gå i bad, inden du hopper i poolen!'

Det siger hotellet
Reklamen har fået så meget kritik, at hotellet - ifølge News.com.au - har set sig nødsaget til at trække den tilbage fra alle fremtidige publikationer.

Det fortæller hotellets talsperson til det australske medie:

- Vi havde ingen intentioner om at skildre en stereotyp tankegang med reklamen, men vi kan godt forstå kritikken, og vi undskylder for at have fornærmet folk.

I fremtiden behøver man måske ikke længere pas eller boardingkort, men kan i stedet blot finde smilet frem. Foto: Simon Marcus/Corbis Ferie - 13. sep. 2018 - kl. 11:16 Ændring på vej i lufthavnen: Så 'krænkende' bliver check-in

'Misvisende reklame'
Du kan se en række Twitter-opslag om reklamen herunder:

- Hej Sofitel Brisbane. Jeres morgenmad ser fantastisk ud, men jeg vil lige fortælle jer, at jeg er en kvinde, og jeg læser også Financial Review til daglig, skriver en bruger.

- Denne reklame er virkelig misvisende. Tro det eller ej, men vi er i stand til at gøre meget mere end blot at kigge på flotte billeder. Jeg ved i hvert fald godt, hvad jeg ville foretrække at læse, skriver en anden bruger.

- Stereotyp alarm. Virkelig?, skriver en tredje bruger.

Hvad synes du om reklamen? Deltag i afstemningen herunder.

Se også: Dansk rejseselskab beskyldt for kønsdiskrimination: 'Rejselederen chikanerede mig'

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen