Kvinder raser over dette foto: Kan du se, hvad der er galt?

Billedet set umiddelbart uskyldigt ud, men det har i den grad bragt mange kvinders sind i kog

Her er reklamen, der har fået kritik for at udvise en stereotyp og misvisende tankegang. Foto: Twitter
Her er reklamen, der har fået kritik for at udvise en stereotyp og misvisende tankegang. Foto: Twitter

Ved første blik ser ovenstående reklamebillede for det australske hotel 'Sofitel Brisbane' umiddelbart helt uskyldigt ud.

På billedet kan man se et ungt par ligge og slappe af i hotelsengen i deres hvide badekåber, mens de læser i henholdsvis en bog og en avis.

På sengen står der tre tallerkener fyldt med lækker morgenmad i form af overdådige pandekager og wienerbrød, der kan få selv den mest fanatiske fitness-instruktør til at savle af misundelse.

Umiddelbart ikke et billede, man tænker kan få nogen som helst op i det røde felt af forargelse, men en lang række kvindelige læsere af det australske magasin 'Good Weekend' med utrolig gode øjne, fik alligevel kaffen galt i halsen, da de i lørdags så reklamen i avisen 'Sydney Morning Herald'.

Det skriver News.com.au.

Her spottede læserne nemlig, at mens manden læser den australske avis 'Australian Financial Review', som har fokus på erhvervs- og finansstof, så må kvinden tage til takke med en bog om modehuset Chanel.

- Lidt hurtig information til Sofitel Brisbane: Nogle kvinder er rent faktisk mere interesseret i, hvorvidt aktierne går op eller ned og ikke om sømmen/underkanten af kjolen gør det, skriver en enkelt kvinde, som er rasende over reklamen.

- Jeg er mere overrasket over, at hun ikke er iført minimalt undertøj, mens han holder en håndfuld skruenøgler i hånden, skriver en anden sarkastisk.

Se også: Hotel anklaget for jødehad: 'Gå i bad, inden du hopper i poolen!'

Det siger hotellet
Reklamen har fået så meget kritik, at hotellet - ifølge News.com.au - har set sig nødsaget til at trække den tilbage fra alle fremtidige publikationer.

Det fortæller hotellets talsperson til det australske medie:

- Vi havde ingen intentioner om at skildre en stereotyp tankegang med reklamen, men vi kan godt forstå kritikken, og vi undskylder for at have fornærmet folk.

I fremtiden behøver man måske ikke længere pas eller boardingkort, men kan i stedet blot finde smilet frem. Foto: Simon Marcus/Corbis Ferie - 13. sep. 2018 - kl. 11:16 Ændring på vej i lufthavnen: Så 'krænkende' bliver check-in

'Misvisende reklame'
Du kan se en række Twitter-opslag om reklamen herunder:

- Hej Sofitel Brisbane. Jeres morgenmad ser fantastisk ud, men jeg vil lige fortælle jer, at jeg er en kvinde, og jeg læser også Financial Review til daglig, skriver en bruger.

- Denne reklame er virkelig misvisende. Tro det eller ej, men vi er i stand til at gøre meget mere end blot at kigge på flotte billeder. Jeg ved i hvert fald godt, hvad jeg ville foretrække at læse, skriver en anden bruger.

- Stereotyp alarm. Virkelig?, skriver en tredje bruger.

Hvad synes du om reklamen? Deltag i afstemningen herunder.

Hvad synes du om billedet?

Se resultat

Hvad synes du om billedet?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Se også: Dansk rejseselskab beskyldt for kønsdiskrimination: 'Rejselederen chikanerede mig'

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna Cecilia Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen