Lænset i Legoland: Sådan bliver du flået

Ingen sommerlande i Danmark tjener penge som Legoland, men det er kammet over, synes kunderne

En af de mange forlystelser, som ifølge løftet er inkluderet i entréprisen, er SEAT Trafikskolen, som er sponsoreret af bilmærket samt Shell. Og så er den sponsoreret mindst én gang af Legolands kunder, som skal betale to gange for at prøve den. Foto: Anita Graversen.
En af de mange forlystelser, som ifølge løftet er inkluderet i entréprisen, er SEAT Trafikskolen, som er sponsoreret af bilmærket samt Shell. Og så er den sponsoreret mindst én gang af Legolands kunder, som skal betale to gange for at prøve den. Foto: Anita Graversen.

’Pengemaskine. Uforskammet dyr. Grådig. Overrendt'

På nettets anmeldelses-sites - eksempelvis Trustpilot.dk - udspyer skuffede familier sådanne mishagsytringer mod Legoland.

Go’Lørdag har gransket regnskaberne fra Danmarks mest succesfulde sommer-attraktioner, nemlig Legoland, Tivoli i København samt Djurs- og Fårup Sommerlande.

Forlystelsesparken i Billund er danmarksmester i indtjening i sammenligningen med konkurrenter som Djurs- og Fårup Sommerlande, som får meget mere positive ord med på vejen.

Men har kunderne ret, når de sætter sig til tastaturet, og kan noget af utilfredsheden skyldes amerikanske indtjeningskoncepter indført af ejeren, den globale forlystelses-gigant Merlin, som har 124 lukrative actionparker, temaparker, sommerlande osv. i 25 lande, heriblandt Legolande i Storbritannien, USA,Tyskland, Malaysia, Dubai og Japan.

Go’Lørdag besøgte det i Billund for at finde svar på, hvordan der bliver tjent så mange penge - og på, hvordan det påvirker besøget.

Allerede inden, man henvender sig i Legolands billetluge har man brugt en halvtredser på parkering. Det er  selvfølgelig småpenge i dag, men hvad der herfra venter, kan for nogle udfordre både feriebudget og det gode sommerhumør.

Entreen koster 375-395 pr. pr næse (Djurs og Fårup Sommerlande cirka 280 kr.) men så er alle forlystelser inkluderet, lover hun i lugen, hvor man også opfordres til at opgradere til et sæsonpas til 579 - eller helst et premium sæsonpas til 899 kr.


Bloggeren Ditte Okman kalder Legoland 'psyko dyr'.

Det bliver et nej tak til sæsonpas, men nu udleverer hun en folder, der opfordrer til at købe fastrack-systemet Q-Bot, som fra 649 kr. per person gør det muligt at springe køen over til ulempe for de, som kun betaler standard-taksten på 400 kroner.

Det bliver også et nej tak til Q-Bot, så nu bevæger vi os ind parken, som bogstaveligt talt er plastret ind i plakater, der forklarer, hvilke fordele sæsonpas-kunder har modsat andenrangs-kunder, der blot betaler 400 kr.

Go’Lørdags medarbejder stod nu i kø for at blive fotograferet med en Legofigur. Det kostede 100 kr. at få det printet.

Foto: Anita Graversen
Foto: Anita Graversen

- Du vil ikke have seks billeder for 300 kroner, opfordrede hun og oplistede en række argumenter, hvoraf ét af dem var, at man sparede 300 kroner. Foto: Anita Graversen

- Nej tak.

Og sådan fortsatte salgsbestræbelserne.

- Du skal ikke have to flasker vand for 35, spurgte en ekspedient, da Go’Lørdags medarbejder ønskede at købe en enkelt flaske efter at have ledt forgæves efter en vandpost med gratis hanevand.

Foto: Anita Graversen
Foto: Anita Graversen

- Nej tak.

Så Go’Lørdags medarbejder blev hurtigt tørstig igen, og sulten. Men så er de godt, at der i buffeten til 215 kroner er drikkevarer med i prisen.

- Skal du købe en øl med, spurgte hun i indgangen til buffeten, for den var alligevel ikke inkluderet i de 215 kr.

- Nej tak.

- Nu er det nok, synes Brian Petersen. Foto: Anita Graversen.
- Nu er det nok, synes Brian Petersen. Foto: Anita Graversen.

Videre til en af de mange forlystelser, som ifølge løftet er inkluderet i entréprisen, nemlig SEAT Trafikskolen, som er sponsoreret af bilmærket samt Shell. Og så er den sponsoreret mindst én gang af Legolands kunder.

- Hvadbehager - yderligere 100 kroner pr. person. Jeg troede, forlystelserne var inkluderet i prisen, udbrød Brian Petersen fra Bagsværd, far til tre piger.

- Det er søreme dyrt at komme ind i Legoland forvejen. Jeg har lige betalt 2000 kr. i entré for fem personer. Nu skal jeg ryste op med ekstra 300 kroner. Jeg er noget irriteret over, at man konstant skal betale ekstra. Nu er det nok, syntes han.

Anne og Esben Thomsen havde taget de søde unger Anton, Signe og Sofie i Legoland. Det var en blandet fornøjelse. Foto: Anita Graversen
Anne og Esben Thomsen havde taget de søde unger Anton, Signe og Sofie i Legoland. Det var en blandet fornøjelse. Foto: Anita Graversen

- Et besøg i Legoland er modsat andre forlystelses-parker præget af en ekstrem form for amerikansk kapitalistisk tankegang. Eksempelvis bryder jeg mig ikke om, at man kan betale penge for at komme foran i køen, synes Esben Thomsen, far til tre.

- Det bryder med et udmærket demokratisk princip, siger han.

Han oplever det også som generende, at familien hele tiden skal opfordres til at købe mere.

- Det er konstant pres. For eksempel har jeg lige købt nogle chokolade-kiks til 25 kroner. Ekspedienten var nu instrueret i at spørge, om jeg ville have en Lego-figur med for kun 30 kroner. Det blev et nej tak, men det virker sikkert, selv om medarbejderne tydeligvis skammer sig over det, siger han.


Drengene elsker at vaske guld, men det er lige i overkanten at man skal betale 50 kr. for at få det støbt om til en medalje, synes Jette Kærvang med sønnerne Viktor og Mathias. Foto: Anita Graversen.

Legoland: - Vi lever af tilfredse gæster

Pressechef i Legoland Kasper Tangsig nægter at stille op til et interview, ligesom han nægter at oplyse, hvorfor han ikke vil stille op til et interview.

Så Go’Lørdag har via mail bedt ham om kommentar til en kritik af, at griskheden i Legoland er kammet over ved at kunder, der i forvejen betaler knap 400 kr. i entré, ustandseligt skal udsættes for forsøg på mersalg.

'Vi lytter naturligvis altid til kritik fra vores gæster. Prisen for at komme i Legoland skal matche den oplevelse, vi leverer, hvilket vi bestemt mener, den gør. Vi leverer en kvalitetsoplevelse - blandt andet ved, at vi løbende udbygger og forbedrer parken med nye forlystelser og overnatningsmuligheder. I Legoland forsøger vi at udbyde et bredt udvalg af produkter og tilvalg, og så er det fuldstændig op til den enkelte gæst, hvad de vælger at prioritere i forbindelse med deres besøg. Hos os er det for eksempel også muligt at medbringe mad og drikke i parken, hvis man ikke ønsker at spise på vores restauranter. Det er der rigtig mange, der benytter sig af,' skriver han.

'En kommentar til, at Legoland er plastret ind i reklamer med opfordring til at købe mere?'

'Vi har en række produkter og tilvalg i Legoland, som vi naturligvis gør vores gæster opmærksomme på, når de er i parken. Det er der vist ikke noget odiøst i. Det er helt op til den enkelte gæst, hvad de vælger at prioritere, når de besøger Legoland.

'Din kommentar til, at ikke alle forlystelser er inkluderet i entréprisen, hvilket nogle kunder ellers tror?'

'Når vores gæster spørger, om alt er inkluderet, gør vi meget ud af at oplyse, at Trafikskolen og medaljen i Legoldmine ikke er inkluderet i entreprisen. Vi oplyser også tydeligt om det på vores hjemmeside.'

'Din kommentar til en kritik af, at Qbot er uretfærdig, fordi nogle kan komme foran i køer til tidsmæssig ulempe for andre?'

'Vi har valgt at tilbyde en række forskellige tilkøbsmuligheder, herunder Q-bot, som primært bliver benyttet af vores udenlandske gæster. Vi oplever det ikke som et problem - tværtimod oplever vi, at forældre generelt er gode til at forklare deres børn, at der er nogle, som har betalt for at komme lidt hurtigere igennem køen. Der vil altid være eksempler på det modsatte, og det er selvfølgelig en kritik, vi lytter til. Som sagt: Vi lever af tilfredse gæster, så dét er udgangspunktet for alt, hvad vi gør.'

833 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere