Manglende sol og ingen æggebægre på hotellet: Danske chartergæster forlanger ny rejse

- Vi vil ALDRIG bo på dette '3-stjernede hotel' igen, lyder det fra to danske rejsende, der på ingen måde er tilfredse med sidste års vinterferie til Gran Canaria

Manglende sol var en af klagepunkterne for to danske rejsende, der tilbragte nytåret sidste år på Gran Canaria. Arkivfoto: /ritzau/Pelle Rink
Manglende sol var en af klagepunkterne for to danske rejsende, der tilbragte nytåret sidste år på Gran Canaria. Arkivfoto: /ritzau/Pelle Rink

Det nytår, som to danske rejsende sidste år havde tænkt sig at fejre i sydens sol i Maspalomas på Gran Canaria, blev bestemt ikke så hyggeligt, som de havde forventet.

Det viser en offenliggjort kendelse fra Pakkerejse-Ankenævnet fra september.

De to charterrejsende var fløjet afsted på en 10 dage lang ferie den 28. december 2016, men allerede ved indtjekningen på det 3-stjernede hotel ramte skuffelsen dem.

- I badeværelset var der f.eks. indsat en vaskemaskine, som gjorde det svært at åbne døren og at få adgang til håndvasken, lyder det blandt andet fra de rejsende i klagen, der fortsætter:

- Der var hverken internet eller Wifi, som fungerede. Der var MEGET slidte håndklæder på værelset. Mikroovnen var møgbeskidt og ubrugelig. Der var ingen æggebægre i lejligheden. Der manglede toiletpapir, mmm, lyder det endvidere.

Heller ingen sol
Klager, som udover ovenstående også var utilfreds med manglende sol, forsøgte allerede første dag at blive flyttet til et andet værelse, men det var ikke muligt, da hotellet var fuldt booket.

- Vi kan forstå på vores rejseledere, at I desværre ikke blev tilbudt en ny lejlighed, hvilket er rigtig ærgerligt, når I ikke var tilfredse med jeres, skriver rejsebureauet, SunCharter, i et svar til klager efter hjemkomst til Danmark.

Svaret fortsætter:

- Her er det dog vigtigt at nævne, at I overfor vores rejseledere nævnte utilfredshed med mangel på plads på badeværelset samt manglende sol. Punkter som selvfølgelig er ærgerlige, men som ikke umiddelbart resulterer i eksempelvis kompensation.

Det var klager dog på ingen måde tilfreds med:

- Vi vil i hvert fald ALDRIG - ligesom flertallet af gæsterne, som vi var sammen med - bo på dette '3-stjernede hotel' igen, førend der er sket en kraftig renovering af hotellet, så det i det mindste opfylder kravene til et 1 stjernet hotel, hvad det ikke gør i dag - selvom det helt fejlagtig markedsføres som et 3 stjernet hotel, skriver de to rejsende i klagen.

Se også: Rasende feriedansker: 'Det er jo ikke mig, der har skidt toilettet fuldt'

Manglede varmt vand
Udover de allerede nævnte ting klagede de to rejsende også over, at der var problemer med vandet.

- I 6 dage var der ikke varmt vand i hanerne om morgenen. Det blev sommetider rettet efter påtale i løbet af dagen, men næste morgen var der ikke varmt vand igen.

Dette gjorde danskerne dog først rejseselskabets guider opmærksom på dagen før hjemrejse.

- Først d. 7/1, dagen inden hjemrejse, er I i kontakt med vores rejseledere igen angående jeres lejlighed. Her oplyser I om flere af de punkter, som I også nævner i jeres henvendelse til os. Dette udelukkede desværre vores rejselederes mulighed for at hjælpe jer på destinationen, som vi så gerne vil.

På SunCharters hjemmeside har rejsebureauet da også allerede selv oplyst, at hotellet hverken tilbyder Wifi eller køkkenfaciliteter, og at der kan være mangel på varmt vand på hoteller, der benytter solenergi.

- På mange destinationer kan man opleve periodiske afbrydelser af el og/eller vand. Som oftest er der tale om kortvarige afbrydelser. SunCharter kan ikke holdes ansvarlige for kortvarige afbrydelser, står der blandt andet.

- Du må ikke forvente køkkenfaciliteter og køkkengrej af betydning, da køkkenet som oftest kun er beregnet til opvarmning af enkle retter, skriver selskabet endvidere.

Ankenævnets afgørelse
Af ovenstående grunde fandt Pakkerejse-Ankenævnet da heller ikke frem til, at klager havde ret til en ny rejse eller en kompensation af rejsens pris på 9.638 kroner:

- Ankenævnet lægger til grund, at klageren først reklamerede over manglende varmt vand i lejligheden lørdag den 7. januar 2017 - dagen før hjemrejsen. Bureauet har herved ikke haft adgang til fyldestgørende afhjælpning..., lyder dommen fra Ankenævnet, der fortsætter:

- Da klageren - i hotelbeskrivelsen - ikke var lovet Wifi på hotellet, kan Ankenævnet ikke imødekomme klagerens krav vedrørende dette klagepunkt. Ankenævnet finder yderligere, at klageren ikke har godtgjort, at standarden og lejlighedens køkkenfaciliteter var utilfredsstillende.

Se også: Dansk par glemte hjemrejsen: Vil have erstatning af rejsebureauet

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen