Maskine kendte ikke skudår: Hundredevis uden bagage

En bagagesorteringsmaskine i Düsseldorf Lufthavn i Tyskland var skyld i, at hundredevis af feriegæster ikke fik deres bagage med, fordi den ikke anerkendte den 29. februar

Selv om maskiner og robotter klarer meget af det kedelige og hårde arbejde, kan de også forårsage store problemer, hvis vi ikke har indstillet dem korrekt.  (Foto: Kbrooks/Flickr)
Selv om maskiner og robotter klarer meget af det kedelige og hårde arbejde, kan de også forårsage store problemer, hvis vi ikke har indstillet dem korrekt. (Foto: Kbrooks/Flickr)
Følg Ferie

Maskiner og robotter har for længst overtaget mange af samlebåndsopgaverne, som vi mennesker tidligere ellers selv måtte døje med.

Også i verdens mange lufthavne står maskiner for en række opgaver. I Düsseldorf Lufthavn i det vestlige Tyskland har de f.eks. en bagagesorteringsmaskine, der ja – sorterer bagagen.

Magisk måltid: Spis som Harry Potter i Californien

 

Det lyder jo egentlig meget smart, men maskinen viste sig at skabe store problemer for lufthavnspersonalet og glade feriegæster i mandags, hvor der som bekendt stod den 29. februar i kalenderen på grund af skudåret.

Over 1200 passagerer fik nemlig en dårlig start på ferien, fordi maskinen simpelthen ikke anerkendte den 29. februar som en egentlig arbejdsdag. Det skriver Daily Mail.

Maskinen troede, at der stod den 1. marts i kalenderen. Derfor måtte det tyske lufthavnspersonale træde til, og de forsøgte ihærdigt at sortere de mange kufferter med håndkraft. 

En indsats, der til dels lykkedes. Hvis ikke holdet havde trådt til, ville langt flere end 1200 passagerer nemlig have været uden baggage.

Krævede en softwareopdatering

Ifølge en talsmand fra Dusseldorf Lufthavn er bagagesorteringsmaskinen ikke mere end seks måneder gammel, og man beklager naturligvis de konsekvenser maskinen havde for de berørte passagerer.

10 tips til fede storbyer du IKKE har besøgt

– Vi beklager ulejligheden for de passagerer, der blev berørte af situationen. Det var derfor meget vigtigt for os at få sendt den manglende bagage af sted mod destinationer hurtigst muligt, siger lufthavnens talsmand, Christian Hinkel.

Problemet med maskinens kalender blev heldigvis løst i løbet af formiddagen, hvor man opdaterede dens software.

Lufthavnen opfordrede desuden de rejsende, som blev berørt af episoden, til at kontakte deres rejseselskaber for kompensation.

Slip for flyskræk: Tænk på sex

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Fronten forstærkes - velkommen til Finland og Sverige

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+