Nattog triller stille og roligt tilbage til Europa

Flere statslige jernbaneselskaber investerer i deres nattog, selvom de for blot et par år siden blev spået at være en uddød race

I dette årti blev mange nattogsruter nedlagt, men nu er der en stigende interesse for at få dem tilbage. Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
I dette årti blev mange nattogsruter nedlagt, men nu er der en stigende interesse for at få dem tilbage. Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

I de seneste par år har Europa mistet mange af kontinentets nattog.

Hvor den billigste mulighed førhen var at vugge sig i søvn til togets søde rytmer og vågne op i en ny europæisk storby, så er det i dag blevet så billigt og også langt hurtigere at vælge flyet. Derfor lukkede mange nattog ned i dette årti.

Se også: Tag toget på skiferie

Nattoget mellem Zurich og Madrid lukkede ned i 2013. Nattoget mellem Tyskland og Amsterdam samt Danmark og Paris stoppede i 2014. Rom-Paris ruten lukkede i 2015, Deutsche Bahn AG stoppede deres soveservice og franske SNCF stoppede et dusin af deres nattog.

Se også: Flyselskab erstatter fly med tog

Men nu hvor folk er blevet mere bevidste om deres CO2-udledning, ser det ud som om, at Europas nattog lige så stille triller igen.

Ifølge mediet Bloomberg er nattogs-passagererne i Østrig steget med 10 procent i år. Ruten mellem Wien og Zurich er steget med mere end 20 procent. Til januar 2020 starter ÖBB, Østrigs statslige jernbaneselskab også en natrute mellem Wien og Bruxelles.

I Sverige har regeringen bebudet, at det skal være nemmere at rejse klimavenligt, og derfor blev der i april afsat 50 millioner svenske kroner til en begyndende omstrukturering af transportsystemet.

Trenitalia, som har beholdt sine indenlandske nattog, investerer 300 millioner euro på nye tog og ombygninger. Nattoget mellem Skotland og London er også blevet renoveret.

Se også: Togselskab vil plante et træ for hver afgang

Siemens skal bygge 16 nye vogne
ÖBB har investeret 200 millioner euro i nye sovevogne. 16. december vil Siemens gå i gang med at bygge 13 nye togsæt med hvert syv togvogne med fokus på sovende rejsende til ÖBB i deres fabrik ved Wien, hvor tog er blevet skabt siden 1800-tallet. Men ordren fra ÖBB er den første og eneste kontrakt fra et vesteuropæisk jernbaneselskab hos Siemens i de sidste 15 år.

Det er gode nyheder for ingeniøren Paul Winker. Han har bygget tog i 27 år for Siemens og troede aldrig, at han skulle lave en ny sovevogn til Vesteuropa.

På et tidspunkt troede jeg, at det var helt slut. Folk ville hellere tage flyet eller højhastighedstoget om dagen. Populære ruter blev lukket ned, siger Paul Winkler til Bloomberg.

Se også: Tog eller fly - hvad tror du er hurtigst?

Der er selvfølgelig lang vej igen for nattogene, hvis de skal køre med samme frekvens som i det forrige århundrede, men det seneste års udvikling tyder alligevel på, at nattoget stille og roligt kommer tilbage igen.

Ifølge Bloomberg udleder rejsen med fly mellem Paris og Venedig for eksempel 105 kilo CO2. Den samme tur med tog udleder 29,4 kilo CO2.

30 kommentarer
Vis kommentarer