Nøddeallergi ombord: Laura måtte skjule sig på flytoilettet

Kabinepersonalet bad hende tage en maske på i stedet for at undlade at servere nødder ombord

Den 25-årige skolelærer blev bedt om at tage denne maske på under turen. Foto: Privat
Den 25-årige skolelærer blev bedt om at tage denne maske på under turen. Foto: Privat

Nøddeallergier kan være så alvorlige, at man kan dø af det.

Og siden flyrejser er aflukkede steder, hvor man ofte får nødder i form af snackposer eller energibarer, så har flyselskaber ofte procedurer for at håndtere en passagers allergi.

Alligevel endte den engelske skolelærer Laura Merry med at skulle beskytte sig ved at skjule sig på toilettet, da der blev serveret nødder på hendes rejse fra Sydney til Melbourne i Australien med Qantas Airlines.

Det skriver Daily Mail.

'Det er 2019, og #Qantas nægter utroligt nok at tage allergier seriøst', skrev hun blandt andet på Twitter i et opslag fra sin bruger LauraMerry8, der siden er blevet slettet.

Den 25-årige kvinde fra East Sussex havde kontaktet flyselskabet inden for at informere dem om sin allergi for mandler. Nødder, der kan sende hende i anafylaksi - en tilstand, der påvirker vejrtrækningen og vil kræve et skud med adrenalin.

Ville ikke fjerne nødder
Laura Merry skulle besøge sin søster, da hun under påstigningen til flyet blev mødt med beskeden om, at man fra kabinepersonalets - og dermed flyselskabets - side ikke havde tænkt sig at fjerne nødder fra menuen på turen.

'De serverede nødder til hele flyet, selvom jeg havde bedt om, at der ikke blev serveret nogen på grund af min seriøse allergi. Så jeg var nødt til at lide og tage denne maske på og gemme mig på toilettet', beretter hun desuden fra sin oplevelse.

Artiklen fortsætter herunder ...

Tweetet og hendes profil er siden blevet slettet. (Screenshot)
Tweetet og hendes profil er siden blevet slettet. (Screenshot)

Laura Merry, der altid har sin EpiPen (en pen med adrenalin, red.) med på rejser, fortæller til Daily Mail, at chefen for kabinepersonalet reagerede køligt til hendes forespørgsel om at undlade nødder ombord og fastholdt, at de ikke havde hørt noget om allergien forinden.

Den engelske skolelærer har dog et dokument fra Qantas, der beviser hendes korrespondance med flyselskabet om sin allergi.

Dokumentet her viser korrespondancen fra den 1. december sidste år. Foto: Privat
Dokumentet her viser korrespondancen fra den 1. december sidste år. Foto: Privat
 

- Jeg forstår godt, at Qantas ikke kan stoppe andre passagerer fra at medbringe deres egne nøddesnacks ombord, men de minimerede ikke nødder ombord, da de serverede dem, siger Laura Merry til Daily Mail.

Ønsker sikker tur hjem
Flyselskabet har siden undskyldt på Twitter og på telefon til Laura Merry.

- Qantas er opmærksom på de udfordringer, som allergikere står overfor, og tager skridt mod at reducere risikoen for mange af vores kunder - især udsættelse for peanuts - men da der er en lang række allergier, er det ikke muligt at imødekomme alles behov, lyder det fra en talsmand fra Qantas til Daily Mail.

Artiklen fortsætter herunder ...

Qantas undskyldning forsvandt med Laura Merrys Twitterprofil. (Screenshot)
Qantas undskyldning forsvandt med Laura Merrys Twitterprofil. (Screenshot)

Laura Merry skal flyve hjem til England den 24. marts - igen med Qantas - og frygter for turen, selvom Qantas har lovet, at der ikke vil blive serveret nødder på hende næste flyvning.

- De undskyldte, men tilbød ikke noget mere end en sikker rejse næste gang.

Hun håber, hendes historie får flyselskaberne til at tænke sig mere om i forhold til allergier.

- Selv hvis de værste 11 allergener kunne minimeres så meget som muligt på flyvninger, kunne det give andre en mere behagelig rejse.

Sådan er nødde-proceduren hos SAS og Norwegian

Norwegian skriver på sin hjemmeside, at man som allergiker skal melde sin problematik til kabinebesætninger, når man går ombord.

Derefter vil de annoncere over for de resterende passagerer, at der ikke vil serveres nødder ombord, og at man bør undlade at spise nødder, hvis man selv har medbragt dem.

SAS serverer ikke jordnødder på sine rejser, og de indgår heller ikke i deres måltider, skriver de på deres hjemmeside. De anbefaler ligesom Norwegian, at man informerer personalet, når man går ombord, så de kan annoncere det til de andre passagerer.

Dog vil SAS ikke forhindre, at der er andre typer nødder til stede - både hos passagerer og i deres serveringer.

1 af 3 Laura Merry håber, at hendes historie kan ændre flyselskabernes håndtering af allergier fremover. Foto: Privat
2 af 3 Laura Merry blev ikke syg fra sin flytur, men måtte tage en maske på og gemme sig på toilettet for at undgå nødderne på Qantas-flyet. Foto: AP
3 af 3 Den 25-årige skolelærer blev bedt om at tage denne maske på under turen. Foto: Privat
70 kommentarer
Vis kommentarer