Ny ferieø ramt af masse-diarré: Danskere må skide i badekarret

En omgang spaghetti med kødsovs har sengelagt op mod 30 danskere med maveonde på et hotel på den græske ø Kos. Rejsebureau afviser, at hotellet har jokket i spinaten

Turisten Nadia Hamouchi fortæller om tilstanden på Skiathos. Video: Aftonbladet
Følg Ferie

Det har langt fra været en drømmeferie for mange danskere, der har booket et ophold på de græske øer i slutningen af juni - tværtimod.

Først kunne Ekstra Bladet fredag fortælle, hvordan op mod halvdelen af alle charterturister, herunder en del danskere, døjer med 'feriemave' på øen Skiathos, og i dag er den så gal på ferieøen Kos.

Masse-diarré på ferieø: - Folk skider på gulvet

Her er mellem 20 og 30 danskere, der rejser med Sunweb og Bravo Tours, nemlig ramt af voldsom diarré. En af dem er 37-årige Nadja Freimann, der onsdag ankom med sin familie til Hotel Atlantis i byen Lambi. Her blev ferien allerede ødelagt efter blot nogle få timer, fortæller hun til Ekstra Blladet på en dårlig telefonforbindelse fra Kos.

- Vi kom herned i forgårs, hvor vi tjekkede ind på hotellet og umiddelbart efter gik ned for at spise middag. Resten af de seks medlemmer fra min familie fik spaghetti med kødsovs, og allerede om natten fik de voldsom diarré. De må kæmpe om toilettet, mens nogle få måtte bruge badekarret, siger hun og fortsætter:

- Den mindste af vores drenge skulle indlægges, fordi han var så dehydreret, men han har det bedre nu, selvom det står ud af begge ender på ham.

Artikel fortsætter under billedet ...

Nadjas søn, Xander Freimann, har været særligt ramt af diarré. Det stod fredag så slemt til, at han var tæt på at blive indlagt på det lokale hospital. Privatfoto
Nadjas søn, Xander Freimann, har været særligt ramt af diarré. Det stod fredag så slemt til, at han var tæt på at blive indlagt på det lokale hospital. Privatfoto
 

Chokerende
Ekstra Bladet har talt med flere danskere, der er indkvarteret på Hotel Atlantis, og som alle døjer med maveonde. En familie på 11 medlemmer skulle eksempelvis have fejret en 60-års fødselsdag på ferieøen, men den fest er nu flyttet til toilettet.

En anden dansker på Kos er 43-årige Charlotte Opstrup. Hun har booket sin rejse med Sunweb, men fortæller til Ekstra Bladet, at familien også er ramt af en voldsom gang diarré:

- Min mor og datter er plaget af det, og de har også spist den samme spaghetti med kødsovs, som Nadja og hendes familie. Jeg tror, det er er det, de er blevet syge af.

Hun er rasende over den manglende hygiejne og hjælp fra hotellets ansatte.

- Vi er i hvert fald 20 danskere, der er ramt. Jeg har rejst i mange år og været på mange all inclusive-hoteller, men jeg har aldrig oplevet noget så slemt. Jeg er chokeret, siger hun fortørnet til Ekstra Bladet. 

Artikel fortsætter under billedet ...

Nadja Freimann er utilfreds med det firestjernet hotel, som ifølge hende har alvorlige mangler, plamager i loftet og farlige ledninger, der hænger ud af væggene. Privatfoto
Nadja Freimann er utilfreds med det firestjernet hotel, som ifølge hende har alvorlige mangler, plamager i loftet og farlige ledninger, der hænger ud af væggene. Privatfoto

Hotel ikke fire stjerner værd
De danske turister er rystet over den lave standard på hotellet, hvor der ifølge dem er mangel på rene værelser og håndsprit i restauranten.

Nadja Freimann fortæller, at der hænger farlige ledninger ud af væggene på flere af hotellets badeværelser. Turen til Kos var ellers en længe ventet mulighed for at tilbringe tid med familien, men nu mener hun, at rejseselskabet Bravo Tours har ødelagt ferien for hende:

- Bravo Tours er røv og nøgler. De har ikke gjort noget. Vi har et hotelværelse, der er langt fra et firestjernet hotel, og når der så heller ikke er styr på hygiejnen, ødelægger det vores ferie totalt. Vi tør jo ikke spise i restauranten længere. Rejseguiderne burde hjælpe os, men de er ret ligeglade med os.

Hun mener, at Bravo Tours må tage mere ansvar for sine gæster i denne sag og efterlyser, at de tilbyder mere hjælp.

Artikel fortsætter under billedet ...

I et lille besked fra Hotel Atlantis ønsker ledelsen familien Freimann god bedring. Hotellet er altså helt bevidst om de mange syge gæster. Privatfoto
I et lille besked fra Hotel Atlantis ønsker ledelsen familien Freimann god bedring. Hotellet er altså helt bevidst om de mange syge gæster. Privatfoto
 

Direktør: Kan skyldes softice
Hos Bravo Tours er man bekendt med situationen på Hotel Atlantis. Rejsebureauets administrerende direktør, Peder Hornshøj, afviser dog kritikken af hotellet og Bravo Tours' ageren i forbindelse med sagen:

- Der er cirka 500 gæster på hotellet lige nu, og der er ikke andre end de her gæster, der har henvendt sig til os. Der er ingen, som har henvendt sig til hotellet, men kun til vores rejseledere, som fra start af har tilbudt dem at komme til læge, men det har de afvist. Lørdag har vi så insisteret på, at de skal til læge. Hvis de vil have noget fra rejseforsikringen, skal de jo fremvise en lægeerklæring.

- Ifølge vores oplysninger er der tale om op mod 40 danskere, der er blevet syge på hotellet. Hvad er dine oplysninger?

- Der er ikke en eneste, som har henvendt sig til hotellet om sygdom eller maveonde. Ikke en eneste. Vi har ikke hørt fra andre af vores gæster end de 11 gæster som er af sted sammen og for at fejre fødselsdag.

- Vi har ellers hørt fra en anden familie, der siger, at de har henvendt sig til hotellet?

- Der har været rigtig meget snak med vores rejsebureau både i dag og fredag. Vi har selvfølgelig efterfølgende været i kontakt med hotellet, som vi stoler temmelig meget på. Det er i orden, det de laver, og der er styr på hygiejnen, men jeg må også sige, at i den her periode, hvor det er meget varmt, kan det også skyldes, at man drikker for lidt vand, eller man har spist en softice nede på stranden fra en maskine, som måske ikke har været gjort ordentligt rent. Jeg vil ikke afvise, at det skyldes hotellet, men det er et seriøst hotel, der har styr på tingene.

- Men vi hører, at flere familier går ned i restauranten og spiser den samme spaghetti med kødsovs, hvorefter de så bliver syge om natten. Er det blot et tilfælde?

- Det kan jeg ikke afvise. Jeg kan bare sige, at vores folk har været forbi hotellet, som siger, at de ikke har modtaget henvendelser. Vi kan sige, at den familie, der er nede og fejre en 60 års fødselsdag, er kede af det, og det forstår vi godt. De har været utilfredse, og nu har de fået nye værelser, så jeg synes, at hotellet har været meget imødekommende.

- Kan du forstå, at familierne ikke har lyst til at spise i restauranten?

- Nej, det kan jeg ikke.

- Vi har fået en masse billeder fra hotellet af plamager i loftet og ledninger, der hænger ud af væggene. Lever det op til standarden for et firestjernet hotel?

- Der er jo ikke noget strøm i de ledninger. Det findes overalt i Sydeuropa, at der ting, som ikke bliver gjort færdigt. Der er ikke noget som helst at sætte en finger på, slutter direktøren.

Undgå ferie på potten

Pas på feriemaven

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Hvis krigen og katastroferne kommer, hvad skal vi mennesker så gøre?