Pakkerejse-Ankenævnet i kovending: Vi fortsætter med at nævne navne

Selvom der kommer ændringer i Persondataforordningen fra udgangen af maj, vil Pakkerejse-Ankenævnet forsætte med at nævne navnene på de rejsebureauer, danskerne har klaget over

Pakkerejse-Ankenævnet fortsætter med at sætte navne på de rejsebureauer, der bliver klaget over i Nævnet - medmindre de er privatejede. Foto: AP
Pakkerejse-Ankenævnet fortsætter med at sætte navne på de rejsebureauer, der bliver klaget over i Nævnet - medmindre de er privatejede. Foto: AP

En glemt hjemrejse, forstyrret nattesøvn og manglende æggebægere... Ja, der er mange årsager til, at danskerne finder deres indre brokkehoved frem, når de ikke er tilfredse med de faciliteter eller omgivelser, som deres rejsebureau har sørget for på ferien.

Selvom statistikkerne i højere og højere grad taler i rejsebureaernes favør, og danskerne i mindre grad får ret i deres klager, er der dog altså også stadigvæk mange tilfælde, hvor rejsebureaerne får én på puklen, fordi deres fadæse ender som en overskrift i adskillige landsdækkende medier.

I længere tid har rejsebureauerne dog set frem til, at de fra den 25. maj, når ændringerne i Persondataforordningen træder i kraft, kunne få ro fra den negative omtale i pressen, da det har været opfattelsen, at Nævnet dermed ville ændre procedurer således, at indklagede bureauer ville slippe for at blive hængt ud ved navns nævnelse, uanset om de var skyldige eller ej.

Men den opfattelse afliver Pakkerejse-Ankenævnet nu kort og kontant over for Standby.dk.

- Vi fortsætter med at fortælle, hvem der er indklaget for Pakkerejse-Ankenævnet og hvorfor samt selve afgørelsen, siger sekretariatschef Laila Aackmann til mediet.

Se også: Færre danskere får medhold i ferieklager

Danmarks Rejseburau Forening: 'Det er noget pjat'
Til gengæld fortæller hun endvidere, at de personligt ejede rejsebureauer godt kan tage det roligt, fordi Pakkerejse-Ankenævnet stadig vil mørklægge afgørelser, der omhandler dem, og på den måde altså fortsætte med at frede de mindre rejsearrangører og enkeltmandsvirksomheder.

Og det er noget, som Danmarks Rejsebureau Forening finder yderst uretfærdigt:

- Vi synes, det er noget pjat, at man ikke offentliggør alles navne. Det vil sige, at man jo faktisk kan skjule sig bag, at man er privatejet og derfor ikke får offentliggjort sit navn. siger Danmarks Rejsebureau Forenings administrerende direktør, Lars Thykier, til Ekstra Bladet.

Ifølge Lars Thykier er Ankenævnets beslutning om at undlade privatejede bureauers navne i deres afgørelser en diskussion om, hvornår man ifølge den nye Persondataforordning er privatperson, og hvornår man ikke er.

- Selvom jeg er stor støtte af, at man forsøger at holde personlige data ude af enhver form for offentlig udstilling, så vil jeg sige, at når man snakker om en virksomhed, der vælger at sælge et produkt til andre mennesker, de ikke kender, så vil jeg mene, at man også skulle være tvunget til at være en del af det klagesystem, der findes, på samme vilkår som alle andre, men det er ikke styrelsens holdning lige nu, desværre.

- Men hvad tænker I til, at bureauer risikerer at blive hængt ud i medierne for noget, der måske blot er én enkelt svipser?

- Hvis det er en enkelt svipser, så er dét jo sådan, dét er, men det er jo stadig en sag, man har valgt at køre i Nævnet, og så synes vi altså også, at man må finde sig i at få offentliggjort sit navn.

Se også: Nægtede at spilde ferietid på brok: Men det var en dum idé

Rejsebureau: Der bør være ens regler for alle
Flere selskabsejede virksomheder finder det da - ifølge Standby.dk - også uretfærdigt, at de privatejede selskaber kan slippe af sted med svipsere, uden det får samme konsekvens, som det gør for de større rejseselskaber, der ofte får med hammeren i landsdækkende medier, når de fejler:

- Jeg er helt indifferent. Jeg håber, alle parter kan lære noget af en afgørelse, også selvom jeg ikke skulle være enig. Jeg synes blot, der skal være ens regler for alle. Det kan ikke være rigtigt, at vore konkurrenter, som er privatejede, kan fejle og blive dømt efterfulgt af en anonym omtale, siger direktør og medindehaver af Profil Rejser, Jesper Boas Smith, til Standby.dk og fortsætter:

- Kunderne bør selvfølgelig vide, hvad det går ud på, og ikke mindst hvem de kan stole på, når de køber en rejse, hvor det også er utroligt vigtigt, at de får den rigtige vejledning allerede ved købet.

Se også: Primera Air i strid modvind: Skylder penge til mange danske rejsende

15 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere