Passagerer vinder over strejkende flyselskab: SAS-kunder i håb

Københavns Byret giver flypassagerer kompensation for forsinkelse opstået ved strejke blandt flypersonale

Fra 26. april til 2. maj strejkede SAS' piloter i forbindelse med en strid om overenskomst. Omkring 4000 afgange blev aflyst. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Fra 26. april til 2. maj strejkede SAS' piloter i forbindelse med en strid om overenskomst. Omkring 4000 afgange blev aflyst. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Københavns Byret har afgjort, at passagerer på en Ryanair-afgang fra København til Madrid i juli 2018, har ret til kompensation, fordi afgangen blev aflyst på grund af strejke blandt Ryanairs eget personale.

Det er flykompensationsselskabet AirHelp, der har ført og vundet sagen for passagererne.

- Efter EU-Forordningen har flypassagerer ret til at både at blive ombooket til en anden rejse samt at få økonomisk kompensation for de forstyrrelser, som aflysningen eller forsinkelsen medfører, siger Christian Nielsen, Chefjurist ved AirHelp, i en pressemeddelelse.

Se også: Efter strejke-helvede: Så mange penge skylder Ryanair sine passagerer

I 2018 fastslog Den Europæiske Domstol i Luxembourg, at flyselskaber skal betale kompensation til deres flypassagerer for forsinkelser og aflysninger, selv om det skyldes et strejkende personale.

I den aktuelle sag mod Ryanair lagde Københavns Byret i afgørelsen af 16. oktober i år vægt på, at der ikke var tale om usædvanlige omstændigheder, som ellers kan være den kattelem, flyselskaber forsøger at henholde sig til for at slippe for at betale kompensation.

- Det er den eneste logiske konklusion efter EU-domstolens afgørelse, og det viser endnu en gang, at det danske retssystem tør, hvor andre tøver, siger Christian Nielsen.

Strejken var uden for SAS' kontrol, mener den svenske forbrugerombudsmand. Her er det passagerer i Københavns Lufthavn, som blev ramt af strejken i maj. Foto: Jens Dresling Ferie - 29. aug. 2019 - kl. 11:53 SAS-strejke udløser ikke kompensation til svenske passagerer

Lægger pres på SAS
Det er den første klare domstols-afgørelse, siden SAS' pilotstrejke tidligere på året, og de vundne retssager mod Ryanair lægger pres på SAS, som indtil videre har nægtet at udbetale kompensation til de mere end 370.000 berørte passagerer, hvis flyvninger blev aflyst som følge af de skandinaviske piloters strejke i april og juni.

SAS har også hidtil kunnet ånde lettet op, da den svenske forbrugerombudsmand i august afviste de rejsendes krav om kompensation. Sagerne i Danmark har endnu ikke fundet sin afgørelse men er indbragt for retten af blandt andet AirHelp.

Samfund - 3. maj. 2019 - kl. 12:09 Tænk advarer kunder efter SAS-strejke: Brug ikke klagefirmaer

Dine rettigheder

I tilfælde af aflysninger, forsinkelser på mere end tre timer eller i tilfælde af nægtet ombordstigning, kan passagerer have ret til en økonomisk kompensation på op til 600 euro per person. Du skal have rejst fra en lufthavn med afgang inden for EU, ellers skal flyselskabet være baseret i EU. Kompensationskrav kan rettes mod et flyselskab på flyvninger tre år tilbage i tiden.

Retten til kompensation gælder imidlertid ikke, hvis forsinkelsen skyldtes usædvanlige omstændigheder, eller hvis flyselskabet kan dokumentere, at de har truffet alle rimelige forholdsregler for at undgå forsinkelsen. Usædvanlige omstændigheder kan for eksempel være ekstreme vejrforhold eller medicinske nødsituationer.

Hvis du er strandet i en lufthavn i mere end to timer, er flyselskaberne også forpligtet til at give passagerer måltider, gratis drikkevarer, adgang til kommunikation og endda et opholdsrum eller overnatning, hvis det er nødvendigt.

12 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere