Piloter afslører sandheder om flysikkerhed

Rapporter med udtalelser fra anonymiserede piloter afslører grumme sandheder om sikkerheden i luften

Historier om at lande i den forkerte lufthavn og at blive slået ud på grund af turbulens, bliver afsløret, når anonyme piloter fortæller om deres oplevelser fra cockpittet. (Foto: Flickr/Todd Lappin)
Historier om at lande i den forkerte lufthavn og at blive slået ud på grund af turbulens, bliver afsløret, når anonyme piloter fortæller om deres oplevelser fra cockpittet. (Foto: Flickr/Todd Lappin)

Der er generelt ingen grund til ikke at føle sig tryg, når man flyver, men engang imellem er der ikke helt så meget tjek på sagerne, som man kunne ønske sig. Det viser en række anonyme udtalelser fra dem på forreste række - nemlig piloterne.

Nasas Aviation Safety Reporting System (ASRS) har samlet sikkerhedsrapporter fra anonyme piloter, og de afslører nogle skræmmende hemmeligheder om sikkerheden i luften.

Nogle af afsløringerne er gennem tiden blevet samlet i ASRS' nyhedsbrev, CALLBACK, og Yahoo Travel har nu lavet en liste med de sjoveste og grummeste historier. Her er de fem værste.

Se også: Få økonomiklasse til at føles som første klasse

1. Sneplov på startbanen
Under takeoff fik en pilot øje på en sneplov på en nærliggende vej. Pludselig kørte sneploven ind på startbanen og direkte mod flyet. Både fly og sneplov overlevede hændelsen – men også kun lige. Flyet passerede over sneploven med kun 30,5 meters afstand mellem de to maskiner.

2. En defekt vinge
En passager afslørede alvorlige mangler på et fly, nærmere bestemt på flyets venstre vinge. Han udpegede manglende nitter og en løs vingeplade, som senere blev bekræftet af luftfartsmekanikere.

Se også: Flyveture tricker vrede – her er forklaringen

3. Landede i forkert lufthavn
En pilot fik godkendelse til at lande på landingsbane 18. Han bevægede flyet om bag køen til landingsbanen og landede på landingsbane 18 – i en helt anden lufthavn, næsten ti kilometer nord for den rigtige. Piloten fandt en kø til landingsbane 18 og var så fokuseret på landingen, at han ikke opdagede, at køen var til en forkert lufthavn.

4. Glemte at tænde lygterne
Et træningsfly på startbanen var begyndt at sætte farten op til at lette. Piloten så pludselig, længere ude på startbanen, det røde anti-kollisionslys fra et fly på vej i modsat retning, som havde glemt at tænde lygterne. Piloten skyndte sig at sænke farten og standse flyet. Det modsatrettede fly passerede over dem med omkring seks meters afstand.

5. Bevidstløs pilot
En pilot mødte stor turbulens, mens flyet bevægede sig opad mod over 5,5 kilometers højde. Turbulensen var så kraftig, at han blev slået bevidstløs og først vågnede ved over 4,5 kilometers højde. Da han vågnede, landede han hurtigt flyet.

Se også: Snart kan du rejse uden pas

36 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere