Den 6. oktober 2016 bestilte en anonym dansker en rejse for to personer gennem Primera Travel (Bravo Tours på daværende tidspunkt) til Puerto Rico på ferieøen Gran Canaria i perioden 18. januar til 1. februar.
En rejse, der kostede 13.156 kroner, men som skulle vise sig at være langt fra drømmeferien for den rejsende dansker, der efterfølgende sendte en klage afsted til Pakkerejse-ankenævnet.
Feriemareridtet startede allerede inden afrejse for klager, som otte dage før afrejse fik besked om, at flyet mod Gran Canaria var aflyst, og at ferien derfor blev udskudt tre dage.
Da de to rejsende med tre dages forsinkelse endelig blev indlogeret på hotelværelset i Puerto Rico, 'stank der af afføring og mug', lyder det fra den utilfredse rejsende:
- Toilettet var ikke til at skylle ud i, og gulvafløbet i badet var stoppet således, at spildevandet løb ud på gulvet. Det værste var dog den stank, der var i rummet.
Rasende rejsende forlangte erstatning: Unfair, at de andre fangede flere fisk!
Skulle betale for rengøring på toilettet
Efter tre dage fik klager et nyt værelse, men selvom han blev flyttet væk fra det lugtende værelse, stoppede dilemmaet med det forstoppede toilet dog ikke.
Hotellet ville nemlig have 18 euro i betaling for ekstra rengøring af værelset, skriver den rejsende i sin klage til Pakkerejse-Ankenævnet:
- Det er jo ikke mig, der har skidt toilettet fuldt eller stoppet bind mv. i det, så det løber over. Det samme med gulvet i badet. Og så forlange, at vi betaler for rengøring? Ja, for vi var tvunget til at betale, ellers ingen nøgle til det andet rum. Ja, det kalder jeg afpresning, så det vil noget... Er det virkeligt det bravotours står for???, spørger klager retorisk i klagen.
Det nye hotelværelse var dog angiveligt heller ikke 100 procent i orden, da køleskabet ikke virkede.
- Det måtte vi vente på i 2 fulde døgn (på at få udskiftet, red.). Det er ret træls, at man ikke kan regne med servicen på det hotel, skriver klager og fortsætter:
- Stanken af afføring og mug var meget gennemtrængende og belastende. UACCEPTABELT. Og med risiko for diverse sygdomme syntes jeg, at de første 6 dage af vores ferie på 14 dage er totalt spildte pga. renden hist og her for at få bragt tingene i acceptabel stand (hvilket ikke lykkedes) for begge værelserne.
Dansk fodboldhold fik pengene retur: Banen var fyldt med muldvarpeskud
Tilbød 430 kroner i kompensation
Af ovenstående grunde valgte klager at kræve en kompensation på 9.000 kroner samt erstatning af udgifterne til rengøring på 18 euro og dyrepasning på 1.000 kr. Det var rejsebureaet dog bestemt ikke villige til at betale.
I stedet tilbød de at erstatte rengøringsudgiften på 18 euro samt en kompensation til klageren på 430 kroner.
- Vi er kede af, at jeres ferie ikke helt levede op til jeres forventninger. Vi har kontaktet vores rejseledere på destinationen, som kan fortælle, at I har henvendt jer til dem. Med hensyn til jeres afrejse var det med beklagelse, at vi modtog beskeden om flyændringen, og vi har stor forståelse for, at dette har været til gene for jer. Vi har kompenseret jer med mad ombord på flyet og bustransfer til/fra hotellet, lyder det fra rejseselskabet, som fortsætter:
- Ved ankomsten fik I desværre et værelse med luftgener. Da dette ikke kunne ordnes, fik I tilbudt et andet værelse. Når man må flytte værelse på grund af en fejl eller mangel, udløser denne flytning en såkaldt dagsandel som erstatning for den tid, man bruger på flytningen. Dette beløb udgør i alt 430 kroner. I skal naturligvis ikke betale 18 euro for rengøring, så det beløb refunderer vi også med i alt 135 kroner.
Helt forkert ferie-kurs: Cykelguide sendte rejsende på 20 km lang omvej
Ankenævnets afgørelse
Da klager ikke var tilfreds med kompensationen, der blev tilbudt af Primera Tours (Bravo Tours), sendte han sagen videre til Pakkerejse-Ankenævnet, som den 22. august afsagde kendelse i sagen,
Her kom de frem til, at klager er berettiget til en kompensation på 4.300 kroner samt en erstatning på 18 euro for udgiften til rengøringen på hotellet.
Det er især bureauets manglende underretning om klagers ret til at afbestille ferien, da den blev udskudt tre dage, der ligger til grund for erstatningen.
- Da bureauet ikke har underrettet klageren om retten til at hæve aftalen, har bureauet herved tilsidesat sine underretningspligter, jf. pakkerejselovens § 15, stk. 1 og 2, og har derved frataget klageren muligheden for evt. at hæve aftalen og få samtlige indbetalte beløb tilbagebetalt, jf. samme lovs § 16, lyder det i kendelsen, som fortsætter:
- Ankenævnet lægger endvidere til grund, at klageren ved ankomsten - lørdag den 21. januar 2017 - blev indkvarteret i et værelse med lugtgener og problemer med afløb og toilet. Klageren flyttede dag 4 - tirsdag den 24. januar 2017 - til et andet værelse på hotellet. På denne baggrund, og henset til det ændrede rejsetidspunkt, finder Ankenævnet, at rejsen har været behæftet med mangler, der berettiger klageren til et nedslag i rejsens pris.
Da klageren ikke fik fuldt medhold i klagen, bliver det indbetalte klagegebyr på 275 kroner ikke betalt tilbage, og rejsebureaet bliver desuden heller ikke pålagt sagsomkostningerne.
Dansker på charterferie i Alanya: 'Mafiaboss smed mig ud af hotellet'